[Luistercijfers] OMS realiseert record marktaandeel radio
19-07-2016 11:57:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3471 | Tags:

OMS heeft in de periode MeiJun2016 een marktaandeel behaald van 25,2 procent in de doelgroep 10+ jaar - gecorrigeerd voor uittreden van BNR. Nog nooit eerder behaalde de salesorganisatie van Radio 538, SLAM!, 100% NL, Sublime FM, Radio 10 en de online radiozenders van The Media Exchange zo'n hoog marktaandeel.

Met het groeiende marktaandeel nadert OMS het marktaandeel van STER (27,7%), dat een dalende trend vertoont. 3FM presteert nog steeds zeer slecht. Marktaandeel in MeiJun2016 was 7 procent, 2,3 procentpunt lager dan een jaar eerder.

 
Radio 538 is in MeiJun2016 afgetekend marktleider met een zenderaandeel van 12,2 procent, dat is 0,4 procent punt hoger dan in AprMei2016 en 0,1 procent punt hoger dan in MeiJun2015 - nog nooit was het aandeel van Radio 538 in de afgeopen 10 jaar hoger. Dave Minneboo, Programma Directeur Radio 538: “538 is met een ijzersterke programmering de nummer 1 in alle commercieel belangrijke doelgroepen. Zowel Evers Staat Op als De Coen en Sander Show zijn veruit de best beluisterde ochtend- en middagshow. In juni stond 538 on air en online in het teken van de jaarlijkse succesvolle Ibizaweek-actie. Armin van Buuren kondigde aan langer als dj bij onze zender te blijven en in mei zijn de nieuwe multimediale merkcampagne en site gelanceerd. Met deze luistercijfers zien we de zomer vol vertrouwen tegemoet, dit weekend zenden we als enige Nederlandse mediapartner live uit vanaf Tomorrowland, Frank Dane is op Tuintour bij Bekende Nederlanders en Evers Staat Op in Rio komt in augustus twee weken recht uit het hart van de Olympische Spelen.“

Ook 100%NL behoort tot de winaars. De radiozender behaalde in MeiJun2016 een marktaandeel van 4,5 procent, dat was 0,2 procentpunt hoger dan in AprMei2016 en 0,5 procentpunt hoger dan in MeiJun2015. Daarmee is 100%NL voor het eerst groter dan Radio Veronica. Carlo de Boer, Algemeen Directeur van 100% NL: “Dit zijn opnieuw geweldige luistercijfers voor 100% NL. We zien dat 100% NL al geruime tijd aan het groeien is en voor het eerst in de geschiedenis is het marktaandeel van 100% NL hoger dan het marktaandeel van Radio Veronica. Opnieuw een mijlpaal in ons 10-jarig bestaan. Op de warmste dag van het jaar ontploft niet alleen de thermometer, maar gaan ook de luistercijfers door het dak.”

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7591 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 41 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO)

www.nationaalluisteronderzoek.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie