[Luistercijfers] Radio 538 behaalt hoogste marktaandeel ooit, Radio 2 toont kracht als nieuwe nummer 2
18-07-2017 08:43:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6051 | Tags:

Het is natuurlijk geweldig als je marktleider bent. Maar het is zo mogelijk nog geweldiger als je als marktleider een record marktaandeel neerzet. Radio 538 doet het. Het marktaandeel van Radio 538 in de periode MeiJun17 was 13,1 procent, dat is 0,9 procentpunt meer dan in MeiJun16, een stijging van 7 procent. Sky Radio en Radio 10 groeiden ook, Radio Veronica niet. Per saldo behaalde Talpa Radio ook een record marktaandeel van 33 procent. De vier radiozenders die nu onderdeel zijn van  Talpa Radio behaalden vorig jaar een gezamenlijk marktaandeel van 31,8 procent.

Dave Minneboo, radio directeur Talpa Radio: “Ik ben trots op dit record waar alle radiomakers van 538 en de collega’s achter de schermen zich dag in dag uit voor inzetten. Het vorige recordmarktaandeel van 12,9 procent stamt uit 2004 en daar gaan we nu keihard overheen. Tevens groeit het aandeel in de doelgroep 15-34 jaar met ruim 20 procent ten opzichte van vorig jaar naar een marktaandeel van 21,3 procent. We vieren het dit weekend uitgebreid op Tomorrowland, waar we als enige Nederlandse zender twee dagen live uitzenden.”

Ook opmerkelijk is de ontwikkeling van Radio 2. Het is makkelijk gezegd dat de radiozender optimaal profiteert van de neergang van 3 FM maar er lijkt toch meer aan de hand. Het crossmediale Top 2000 concept heeft in de afgelopen jaren groeiend succes maar na het decembergeweld zakte Radio 2 steeds terug naar positie 5 of 6. Dit jaar staat Radio 2 op nummer 2 met een marktaandeel van 10,2 procent, 1,3 procentpunt hoger dan een jaar eerder; een groei van 15 procent.

Radio 2 ging Qmusic, Sky Radio en ORN voorbij. Sky Radio zag het marktaandeel overigens wel groeien; met 0,3 procentpunt naar 9,9 procent. Qmusic verloor 0,9 procentpunt (het Mattie en Wietze effect?). ORN, dat intensiever gaat samenwerken met STER, zag het marktaandeel met 0,9 procentpunt teruglopen tot 9 procent.

De commerciële tegenhanger van ORN - E Power Radio - deed hetr juist heel goed en zag het marktaandeel met 0,7 procentpunt groeien tot 6,3 procent - een groei van 13 procent en een evenaring van record marktaandeel van JulAug15.

Jan Lagrouw, General Manager E Power Radio Sales: "Na een overklaarbare, kleine dip vorig jaar, die waarschijnlijk te maken had met de groei van Radio 2 en Radio 10, hebben we dit jaar marktaandeel teruggewonnen en staan we weer op onze top. Bij ons doen onder meer RadioNL en Arrow Classic Rock het erg goed."

Als we kijken naar de sales houses dan zien we dat OMS het heel goed doet. Dat er geen nieuw record marktaandeel staat, komt omdat de Radiocorp zenders - 100%NL en SLAM - iets aan marktaandeel hebben ingeleverd. Binnen de doelgroep 20-34 behaalt OMS wel een record marktaandeel van 51,3 procent.

Ondanks de successen van met name Radio 2 blijft de STER achter. Dat wordt veroorzaakt door de neergang van 3FM.

ORN en Persgroep zien het marktaandeel licht teruglopen terwijl E Power Radio en FD Mediagroep - BNR - juist groei laten zien.

 

www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie