[Luistercijfers] Radio 538 weer marktleider, 3FM zakt dramatisch ver weg
22-03-2016 08:37:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4552 | Tags:

Met het geweld van Radio 2 in december wordt de Nederlandse radiowereld altijd voor een moment op de kop gezet. Bij de luistercijfers over januari/februari is het dan altijd weer een beetje spannend hoe alles in de plooi valt.

Gaan we! Radio 538 pakte het marktleiderschap met overtuiging terug. Het marktaandeel was in JanFeb2016 11,9 procent, slechts 0,1 procent lager dan dezelfde periode in 2015 maar 1,3 procent punt hoger dan in 2014.

ORN had het zwaar eind 2015 maar komt sterk terug en staat met een marktaandeel van 10,1 procent weer op nummer 2.

Radio 2 zakte na de recordscores van afgelopen maanden minder ver weg dan vorig jaar. Ze radiozender kwam uit op plek 3 met een marktaandeel van 9,7 procent - 0,6 procentpunt hoger van in JanFeb2015.

Ook Qmusic doet het goed. De zender had zowel in 2013 als 2014 last van flinke eindejaarsdippen en die viel in 2015 mee en de start in 2016 is uitstekend. Qmusic staat op plaats 5 met een marktaandeel van 9,1 procent - dat is 0,7 procentpunt hoger dan in JanFeb2015.

Radio 10 scoorde jarenlang fantastische cijfers maar begint de afgelopen maanden wat uit te bollen. Jaar-op-jaar nog steeds flink in de plus hoor maar het momentum lijkt er even uit.

Dan 3FM. De zender doet het al zeer lang zeer slecht maar de score in JanFeb2016 is wel erg slecht. 3FM haalt een marktaandeel van 6,9 procent. Dat is 2,1 procentpunt lager dan JanFeb2015.

Het is ook een historisch moment want voor het eerst is Radio 1 (7,4%) groter dan 3FM.

Wat de ontwikkeling van het marktaandeel van 3FM ook laat zien, is de teloorgang van Serious Request. In NovDec2013 maakte Serious Request 3FM nog de grootste radiozender van Nederland met een marktaandeel van 11,7 procent. In NovDec2014 was het effect van Serious Request een stuk minder groot en in NovDec 2015 is er eigenlijk geen effect waar te nemen. Sinds NovDec2013 verloor 3FM 41 procent van de luisteraars.

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode januari-februari 2016 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8039 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 48 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO)

www.nationaalluisteronderzoek.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie