[Luistercijfers] Radio Veronica haalt hoogste marktaandeel in 3 jaar tijd, ook Qmusic en OMS winnen
21-11-2016 18:00:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 5226 | Tags:

De verschuivingen in de marktaandelen van de radiozenders worden al een tijd lang aangejaagd door de neergang van 3FM. Door de terugval van de jongerenzender van de NPO kunnen andere radiozenders groeien.

Vergeleken over een periode van 12 maanden is er onder de belangrijkste radiozenders slechts één andere speler die inlevert en dat is 100% NL - een min van 0,4 procentpunt.

Verder wordt er volop geplust. Door Radio Veronica bijvoorbeeld. Het marktaandeel van Radio Veronica stijgt met 0,4 procentpunt ten opzichte van AugSep2016 en met 0,7 procentpunt ten opzichte van SepOkt2015, het hoogste marktaandeel in 3 jaar tijd. Suggestie: de transfer van de Champions League van SBS6 naar Veronica straalt af op Radio Veronica...

Het marktaandeel van Radio Veronica in de doelgroep 20-49 jaar stijgt naar  6,7%. In 2014 was dit aandeel 5,4% en in 2015 5,9%, waarmee de zender in deze doelgroep een stijging laat zien van 24 procent. Het marktaandeel in de doelgroep 10+ is gestegen naar 4,8%. In dezelfde meetperiode vorig jaar was dit aandeel nog 4,1%, waarmee de zender een stijging laat zien van 17 procent. Hiermee is Radio Veronica het snelst groeiende radiostation ten opzichte van dezelfde meetperiode vorig jaar.

Dave Minneboo, radio directeur: "Zowel september als oktober stonden bij Radio Veronica in het teken van bekende hitlijsten. Zo zonden we in september de meest favoriete albums uit in de Album Top 750 en in oktober zonden we de populairste 80's-hits uit in de 80's Top 750. Beide hitlijsten zijn enorm populair onder onze luisteraars en dat is duidelijk terug te zien in deze luistercijfers. Met deze cijfers kijken we nu al uit naar ons hoogtepunt in december met de Top 1000 Allertijden."

Qmusic groeit 0,5 procentpunt ten opzichte van een jaar geleden en pakt daarmee de nummer 2 positie ten koste van ORN. ORN verliest weliswaar 0,5 procentpunt ten opzichte van vorige maand maar groeit 0,3 procentpunt in marktaandeel in vergelijking met een jaar geleden.

Radio 538 pakt zowel 0,3 procentpunt ten opzichte van vorige maand als ten opzichte van een jaar geleden en bouwt zo het soeverein marktleiderschap verder uit. Het marktaandeel van 12,3 procent is het hoogste marktaandeel in deze periode sinds vijf jaar.

Dave Minneboo, radiodirecteur 538Groep: "538Live XXL in de Ziggo Dome met onder andere een optreden van Shawn Mendes en het 538DJ Hotel tijdens het Amsterdam Dance Event waren absolute hoogtepunten in september en oktober. De Win Met de Zin-jackpot viel in september na bijna vier weken spelen en was daarom ongekend hoog. Op de kaartenacties voor concerten van Kensington en Drake werd door luisteraars massaal gereageerd. Momenteel zijn we volop bezig met de voorbereiding van 538Jingleball op 17 december en gaan we in december ook weer wensen vervullen van luisteraars tijdens ‘De Beste Wensen’. We zien daarom zeker uit naar de volgende luistercijfermeting."

Kijken we ook naar de sales houses, die het bereik van de radiozenders bundelen. We lopen daarbij vooruit op de nieuwe verhoudingen in het Nederlands medialandschap zoals die gelden per 1 januari 2017.

De dominantie van OMS neemt verder toe. Het verlies in marktaandeel van 100% NL wordt ruimschoots gecompenseerd door groei bij Radio Veronica, Radio 538, Sky Radio en Radio 10. Een plus van 0,6 procentpunt ten opzichte van AugSep2016 en een groei van 0,8 procentpunt  in vergelijking met SepOkt2015.

Vanwege aanhoudende slechte resultaten bij 3FM loopt OMS met nog grotere cijfers weg bij STER.

 

 

www.nationaalluisteronderzoek.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie