[Luistercijfers] Record marktaandeel voor One Media Sales
17-11-2015 10:45:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3754 | Tags:

One Media Sales heeft in de periode SepOkt2015 een record marktaandeel bereikt van 25,2 procent (10+). Dat was 0,7 procentpunt meer dan in AugSep2015 en 2 procentpunt meer dan SepOkt2014.

Marktleider Radio 538 zag het marktaandeel met 0,2 procent oplopen tot 12 procent, 100%NL groeide met 0,3 procentpunt naar 4,1 procent en SLAM! pakte 0,1 procentpunt en kwam daarmee uit op een marktaandeel van 1,8 procent.

Dave Minneboo, Programma Directeur 538Groep: "Met de komst van Coen en Sander en zenderacties als Win met de Zin, de grootste live radio show van het jaar 538LIVE XXL en DJHotel 538 bereiken we de luisteraar op alle mogelijke manieren. We hebben momenteel het grootste aandeel in de kerndoelgroepen 20-34 en 20-49 jaar en dit aandeel heeft een stijgende trend. We hebben dan ook alle vertrouwen in de komende feestdagenperiode."

Maar het is vooral Radio 10 dat de aandacht trekt. De zender zette een nieuw record neer met een marktaandeel van 5,8 procent. Dat is 0,2 procentpunt hoger dan in AugSep2015 en 1,4 procentpunt hoger dan in SepOkt2014 - ergo; de RadioCorp zender heeft het marktaandeel in het afgelopen jaar met 30 procent zien groeien.

Carlo de Boer, Algemeen Directeur Radio 10: "Wat een fantastische luistercijfers. Radio 10 groeit door op alle fronten. Niet alleen hebben we er weer veel nieuwe luisteraars bijgekregen, maar ook in de doelgroep luisteraars tussen 20 en 49 jaar hebben we met 6% marktaandeel een nieuw hoogtepunt te pakken. Een mooi rapportcijfer van onze 1.344.000 verschillende luisteraars per week. 2015 kan al niet meer stuk met de nieuwe programmering en de recordluistercijfers van Radio 10. Als klap op de vuurpijl moet de Top 4000 nog starten. Vanaf 30 november is de hitlijst de hele maand december te horen op de radiozender. Luisteraars kunnen nog tot en met vrijdag 16.00 uur stemmen op hun Grootste Hits Aller Tijden die zij in december willen horen."

Met een marktaandeel van 32,7 procent en een weekbereik van 52,7 procent is One Media Sales de nummer 1 in de doelgroep 20-49 jaar.

Joris van der Pol, algemeen directeur One Media Sales: "Wederom laat One Media Sales successen zien in de meest commercieel interessante doelgroep 20-49 jaar. We hebben nu een derde van de luisterminuten in handen en bereiken hiermee meer dan de helft van alle luisteraars in Nederland. Een dubbel record, waar we ontzettend trots op zijn."

Het marktaandeel van STER staat onder druk. Dat komt vooral door de slechte prestaties van 3FM dat met een marktaandeel van 7,9 procent een nieuw dieptepunt noteerde. Dat was 2,1 procentpunt lager dan een jaar geleden.

Ook TMG doet het slecht op radiogebied en de pijn zit daar vooral bij Sky Radio. De zender behaalde in SepOkt2015 een marktaandeel van 8,9 procent, 1,2 procentpunt lager dan een jaar eerder. Classic FM deed het wel goed en zetten een marktaandeel van 1,8 procent op de borden. Dat is 0,3 procentpunt hoger dan een jaar eerder - een groei van 20 procent.

De rapportage iNationaal Luister Onderzoek is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8073 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 45 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

www.nationaalluisteronderzoek.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie