[Luistercijfers] Record marktaandeel voor Radio 538 en OMS
31-08-2016 10:28:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4566 | Tags:

Radio 538 heeft in de periode juni/juli het marktleiderschap bevestigd met een marktaandeel van 12,5 procent, een zomer record. Het is het hoogste marktaandeel van Radio 538 in 12 jaar tijd.

De merkcampagne van de zender, Zet je Zomer Aan met Radio 538, loopt de hele zomer door, met een brand film, videocommercials en diverse online, outdoor en social-uitingen. In juni was het de 538 Ibizaweek waar de luisteraar graag actie voor ondernam. De Frank en Vrijdag Show ging op Tuintour langs de tuin van Bekend Nederland en de 538 Beyoncé-week in juli brak records, er werd massaal voor gebeld en gesmst. Verder 538 was exclusief partner van Tomorrowland. 

Dave Minneboo, programmadirecteur van Radio 538: "We hebben de luisteraar deze zomer zeer goed bij ons weten te houden. Bovendien kijken we uit naar de luistercijfers van de nazomer. Evers Staat Op en De Coen en Sander Show zijn nu terug op de vertrouwde tijdstippen in de ochtend en middag. We spelen vanaf deze week Win met de Zin, een spel waarbij de luisteraar vier bekende stemmen moet raden. En we bereiden ons voor op 538Live XXL."

Ook nummer 2 ORN deed goede zaken. Het marktaandeel steeg met 0,4 procentpunt tot 10,3 procent, een vol procentpunt hoger dan een jaar eerder.

Sky Radio zag het marktaandeel met 0,3 procentpunt oplopen tot 9,9 procent, dat was 0,6 procentpunt hoger dan een jaar eerder. In de doelgroep 20-34 jaar zag Sky het marktaandeel in de periode juni/juli in de afgelopen 3 jaar oplopen van 8,3 procent in 2013 tot 10,5 procent in  2016. Het marktaandeel in de doelgroep vrouwen 20-34 was 13,5 procent. Uunco Cerfontaine, Station Director Sky Radio: "In juni en juli stond Sky Radio in het teken van de zonnigste zomerhits. Eind juni zonden we de 500 favoriete zomerse nummers van onze luisteraars uit tijdens de We Like The Summer Top 500. Tijdens de tropische temperaturen in juli werd de programmering direct aangepast naar de beste zomermuziek. Onze luisteraars vierden de zomer met Sky Radio en dat is duidelijk terug te zien in de luistercijfers."

Ook Radio 10 en Radio 1 zagen het marktaandeel stijgen.

De crisis bij 3FM houdt aan. Het marktaandeel daalt naar nieuwe diepten en is nu 6,7 procent, 2,3 procentpunt lager dan een jaar geleden. De zenderaandelen van Qmusic, Radio 2, Radio Veronica en 100%NL daalden ook.

 

Op het niveau van sales houses kunnen we niet anders doen dan vaststellen dat OMS het zeer goed doet. OMS pakt in juni/juli een record marktaandeel van  25,3 procent, gedragen door Radio 538 en Radio 10. Het marktaandeel is 1,4 procentpunt hoger dan een jaar geleden.

Daarmee komt OMS steeds dichter bij het marktaandeel van STER, dat daalde naar 27,4 procent. Dat is 2,1 procentpunt lager dan een jaar eerder. Dit resultaat komt vrijwel volledig door de crisis bij 3FM.

 

 

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode juni-juli 2016 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.474 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 41 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO)

www.nationaalluisteronderzoek.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie