MUNT hypotheken winnaar MWM2 Social Reputatie Index 2017
05-09-2017 07:31:00 | Door: Arjen Westra | hits: 2691 | Tags:

MUNT Hypotheken komt als beste uit de bus in de MWM2 Social Reputatie Index 2017. Marktonderzoeksbureau MWM2 heeft over een periode van een jaar de impact van relevante berichtgeving op sociale media op de reputatie van merken gemeten. Voor dit onderzoek keek MMW2 naar vijf Nederlandse hypotheekverstrekkers: Rabobank, ABN AMRO, ING, Aegon en MUNT Hypotheken. 

Social Reputatie Monitor

Met een score van +27,5 komt MUNT Hypotheken als winnaar uit de bus, gevolgd door Aegon en ING met een respectievelijke score van +14,5 en +13,5. De positieve score van MUNT wordt voornamelijk bepaald door de positieve berichtgeving over de lage rente en gunstige voorwaarden van MUNT Hypotheken. Ook de snelle afhandeling van de hypotheekaanvragen wordt bij MUNT Hypotheken geroemd. MUNT Hypotheken scoort wel lager op volume dan haar concurrenten, maar wordt wel veel genoemd op belangrijke en invloedrijke fora zoals ‘Tweakers’ en het ‘Hypotheken Forum’. Daarbij zijn maar liefst 84% van de berichten over MUNT Hypotheken positief.

De MWM2 Social Reputatie Index is een schaal die varieert van een score van -100 (negatieve sociale reputatie) tot +100 (positieve sociale reputatie) en wordt bepaald door het sentiment van de berichtgeving op sociale media te meten, maal de factoren volume en bereik.

Berichten op belangrijke fora of sociale media met een groot bereik krijgen een grotere wegingsfactor dan berichten met een gering bereik.

Menno Luiten, commercieel directeur van MUNT Hypotheken: ‘Met MUNT Hypotheken kiezen we er bewust voor om consumenten samen met onafhankelijke hypotheekadviseurs aan een perfect passende hypotheek te helpen. Onze klanten proberen we daarbij steeds beter en sneller van dienst te zijn. Sociale media zijn daarbij een belangrijk instrument, naast ons online klantportal en het Kop-MUNT platform waarin we achtergronden en verdiepingen van het hypotheeknieuws geven. Voor de markt blijkt dat inmiddels een niet meer weg te denken bron van informatie te zijn. Alles bij elkaar heeft dit onze sociale reputatie blijkbaar zo goed gemaakt, dat wij als winnaar uit de bus zijn gekomen. Dit stimuleert ons om het nog beter te doen.’

ING, ABN AMRO en Rabobank worden het vaakst besproken op sociale media. De berichtgeving over Rabobank en ABN AMRO is echter overwegend negatief op de belangrijke fora en reviewsites, waardoor beide hypotheekverstrekkers niet hoger uitkomen dan een score van -7,7 (Rabobank) en -16,8 (ABN AMRO).

Op sociale media worden beide hypotheekverstrekkers vooral negatief beoordeeld op voor consumenten belangrijke onderwerpen als de rente en de hypotheekvoorwaarden.

Rabobank wordt wel positief beoordeeld op de snelle afhandeling van de hypotheekaanvraag, terwijl ABN AMRO goed beoordeeld werd op de kosten van een adviesgesprek.

De positieve score van +14,5 van Aegon laat zien dat het voor organisaties vooral belangrijk is ervoor te zorgen dat er op de belangrijke plaatsen op sociale media positief over je gesproken wordt.

Aegon kent een overall negatief sentiment van 42 procent ten opzichte van 27 procent positief. De positieve berichtgeving is echter met name te vinden op invloedrijke en veel gelezen fora en reviewsites, waardoor Aegon op een verdienstelijke tweede plaats komt in MWM2’s Social Reputatie Index 2017.

www.mwm2.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie