Magna Global: We juichen voor België maar ze winnen niet
10-06-2016 15:23:00 | Door: Ton Boom | hits: 7136 | Tags:

Mediabrands Marketing Sciences en Magna Global hebben onder de –overwegend mannelijke en voetbalminnende- lezers van Voetbal International de beleving naar het EK voetbal onderzocht… Echte voetballers kijken ook naar een EK zonder Oranje.

Normaal gesproken kijkt 93,4% van de VI lezers alle wedstrijden van Oranje tijdens een EK en WK. Die wedstrijden worden dan 65,4% thuis gekeken, 20,4% buitenshuis bij vrienden en 13,4% in de kroeg.

Nu Oranje echter níet meedoet kijkt 34% alle wedstrijden, 47% alleen de wedstrijden van de grote landen en 6% kijkt alleen de wedstrijden van een (nieuwe) favoriet. In 93% van de gevallen worden deze wedstrijden thuis gekeken. Men blijft nu dus vooral thuis tijdens het EK en er is minder aandacht door de afwezigheid van Oranje.

Favorieten

De helft van Nederland heeft een ander land gekozen als favoriet. België is de grote favoriet bij 35% van de Nederlanders. 17% juicht voor Engeland en 13% voor Duitsland. Leuk is dat zo’n 12% van plan is het land te bezoeken om samen met de lokale bevolking het team aan te moedigen…

Men verwacht overigens niet dat België ook daadwerkelijk echt kans maakt op de Europese titel… Maar 4,5% van de VI lezers denkt dit, evenveel als de kans dat Turkije of Engeland wint. De grote winnaar wordt volgens de kenners van VI Duitsland (34,8%) of thuisland  Frankrijk (34,4%). Volgens 13% wordt Spanje Europees kampioen.

Strop?

Waar eerder in de pers werd gesproken van een miljoenenstrop dat Oranje was uitgeschakeld, valt het in de praktijk misschien allemaal wel mee. Met België als acceptabel alternatief voor Oranje blijft een flinke groep VI lezers de wedstrijden kijken: slechts 2,5% zegt echt niet te kijken naar het EK omdat Oranje niet meedoet.

Sinds 2004 houdt GfK bij hoeveel er tijdens de voetbaltoernooien wordt omgezet. Gemiddeld draaien supermarkten elk eindtoernooi 50 miljoen extra omzet. Dat zal dit jaar wellicht minder zijn maar ook als men naar wedstrijden zonder Oranje kijkt wordt er wel wat gegeten en gedronken. In 2010 werd een record omzet van 72 miljoen extra omzet gerealiseerd door Oranje artikelen. Dat zal dit jaar sowieso verloren gaan. Doordat een grote groep kijkers zich achter België schaart en de wedstrijden thuis kijkt zal vooral de horeca omzet verliezen: waar anders 13,4% in de kroeg kijkt is dat nu slechts 1,7%.

Ook een grote verliezer is de Nederlandse Publieke Omroep: zij kunnen veel minder verdienen aan reclame inkomsten omdat het aantal kijkers aanzienlijk lager is dit toernooi. Naar schatting van Magna Global en Mediabrands Marketing Sciences loopt de Ster ca. 16 miljoen euro aan reclame-inkomsten mis. Dat hebben Magna Global en Mediabrands Marketing Sciences berekend.

www.magnaglobal.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie