[Bereiksonderzoek] YouTube gaat in Nederland Facebook voorbij
13-11-2018 08:57:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 5985 | Tags:

De Amerikaanse techreuzen walsen zo ongenadig hard over de Nederlandse media-exploitant heen dat deze het ademen zo goed als onmogelijk wordt gemaakt. Wordt vaak gezegd. Maar zo simpel is het allemaal niet.

Er is groot verschil in de ontwikkeling van het bereik van verschillende spelers, zo blijkt het de meest recente NoBo cijfers van Vinex.

Google zag het bereik in oktober toenemen tot 12,7 miljoen mensen, 1,7 procent meer dan in oktober 2017. Daarmee bereikt Google 80,5 procent van alle Nederlanders van 6 jaar en ouder.

YouTube ging in bereik Facebook voorbij en staat nu met een bereik ban 11,5 miljoen (+3,7%) op nummer 2. YouTube bereikt daarmee 73 procent van alle Nederlanders ouder dan 6 jaar.

Van de social media deed Instagram de beste zaken: het bereik groeide van 6,5 naar 7,5 miljoen mensen (+14,4%).

Maar er werd ook volop gedaald. Meest in het oog springt Facebook, dat het bereik zag dalen ban 11,3 naar 11,1 miljoen mensen. Meest spectaculair is de daling van het bereik van LinkedIn, dat daalde met 415.000 mensen tot 4,4 miljoen, een daling van 8,6 procent. In september 2018 heeft LinkedIn een aantal ingrijpende veranderingen doorgevoerd waardoor eigenaren van LinkedIn groepen de controle over hun groepen verloren en LinkedIn massaal de rug toekeerden.

Ook Twitter (-5,5%), Snapchat (-2,7%) en Pinterest (-2%) leverden bereik in.

Bereik social media oktober 2018      
TOTAAL Tot okt18 Tot okt17 Mutatie
Google 12.702.000 12.485.000 1,7%
Youtube 11.519.000 11.113.000 3,7%
Facebook 11.102.000 11.328.000 -2,0%
Google Maps 10.392.000 10.003.000 3,9%
Whatsapp 9.653.000 8.881.000 8,7%
Instagram 7.475.000 6.535.000 14,4%
Google Play 7.134.000 5.855.000 21,8%
Messenger 6.381.000 5.676.000 12,4%
Twitter 5.444.000 5.758.000 -5,5%
Pinterest 4.625.000 4.719.000 -2,0%
LinkedIn 4.395.000 4.810.000 -8,6%
Snapchat 1.666.000 1.712.000 -2,7%
       
Totaal 92.488.000 88.875.000 4,1%


Als we naar bereik per device kijken, worden de uitslagen nog groter. De desktop heeft het zwaar en sommige spelers zien hun bereik op desktop onder druk staan. Zo levert Google op desktop 0,8% aan bereik in. Maar dat is niets in vergelijking met wat YouTube (-6,5%), Twitter (-9,6%) en Facebook (-11,4%) aan bereik op desktop inleveren.

Er wordt overigens ook gegroeid in desktopbereik. Instagram zet +14,8 procent op de borden.

Bereik social media oktober 2018      
DESKTOP Tot okt18 Tot okt17 Mutatie
Google 8.753.000 8.824.000 -0,8%
Youtube 6.197.000 6.629.000 -6,5%
Facebook 6.012.000 6.788.000 -11,4%
Google Maps 4.808.000 4.915.000 -2,2%
Whatsapp 1.338.000 1.268.000 5,5%
Instagram 1.880.000 1.637.000 14,8%
Google Play 1.130.000 1.119.000 1,0%
Twitter 2.318.000 2.563.000 -9,6%
Pinterest 2.153.000 2.255.000 -4,5%
LinkedIn 2.312.000 2.259.000 2,3%
       
 TOTAAL 36.901.000 38.257.000 -3,5%


Op tablet zijn de uitslagen nog groter - en de volumes lager. Als je ziet dat het bereik van Google op tablet met 11,3 procent is gedaald, kun je weinig anders doen dan concluderen dat dit zo ongeveer het einde van het device tablet inluidt. Ook LinkedIn (-16,9%), Twitter (-11,4%), Instagram (-5,7%) en Facebook (-4,6%) zagen het bereik op tablet dalen.

YouTube zag met een plus van 13,5 procent het bereik op tablet wel groeien.

Bereik social media oktober 2018      
TABLET Tot okt18 Tot okt17 Mutatie
Google 3.962.000 4.468.000 -11,3%
Youtube 3.636.000 3.203.000 13,5%
Facebook 3.413.000 3.576.000 -4,6%
Google Maps 2.129.000 2.112.000 0,8%
Whatsapp 252.000 186.000 35,5%
Instagram 1.083.000 1.149.000 -5,7%
Google Play 1.075.000 559.000 92,3%
Messenger 1.641.000 1.264.000 29,8%
Twitter 709.000 800.000 -11,4%
Pinterest 962.000 963.000 -0,1%
LinkedIn 523.000 629.000 -16,9%
Snapchat 114.000 109.000 4,6%
       
TOTAAL 19.499.000 19.018.000 2,5%


Dan mobiel. De grote winnaar. Ja maar ook niet voor iedereen. Google zag het bereik op mobiel met 8,1 procent groeien tot 9,2 miljoen. Daarmee bereikt Google via de smartphone 58,3 procent van alle Nederlanders ouder dan 6 jaar. YouTube groeide nog sneller; plus 10,4 procent. Hoogste score was er voor Instagram, dat een plus van 17,1 procent liet zien.

Het bereik van Facebook op mobiel daalde met 3,6 procent. Snapchat leverde 1,3 procent van het mobiel bereik in. LinkedIn kondigde aan vol op mobiel in te gaan zetten maar verloor in oktober 13,8 procent van het mobiel bereik.

Bereik social media oktober 2018      
MOBIEL Mob okt-18 Mob okt-17 Mutatie
Google 9.207.000 8.521.000 8,1%
Youtube 7.880.000 7.136.000 10,4%
Facebook 7.354.000 7.626.000 -3,6%
Google Maps 7.942.000 7.293.000 8,9%
Whatsapp 9.314.000 8.566.000 8,7%
Instagram 5.909.000 5.047.000 17,1%
Google Play 5.946.000 4.865.000 22,2%
Messenger 5.424.000 4.911.000 10,4%
Twitter 3.572.000 3.508.000 1,8%
Pinterest 2.376.000 2.284.000 4,0%
LinkedIn 2.480.000 2.878.000 -13,8%
Snapchat 1.583.000 1.604.000 -1,3%
       
Totaal 68.987.000 64.239.000 7,4%

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie