Media 2017: de 15 grootste overnames en transfers van het jaar
29-12-2017 06:34:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 14405 | Tags:

Het is traditie dat we aan het eind december terugkijken op het mediajaar in termen van overnames en transfers.

Overnames


1 | Mediahuis neemt TMG over

Er waren veel overnames in media en marketingcommunicatie in 2017 maar er kan er maar één De Overname Van Het Jaar zijn.

2017 is het jaar van de meest spectaculaire overnamestrijd in de Nederlandse media ooit. De media zelf zetten de kemphanen in karikaturen tegenover elkaar met TMG als inzet. Aan de ene kant John de Mol, eigenaar van Talpa met de ambitie een Nederlands crossmediaal megaconcern te bouwen, aan de andere kant Gert Ysebaert van Mediahuis, het Belgische dagbladconcern dat als een pure dagbladuitgever wordt neergezet.

De Mol in januari: “Ik heb een groot geloof in TMG als verzameling van een aantal sterke Nederlandse merken en de potentie van deze onderneming. Ik denk dat het goed is als de onderneming in private handen komt, want uit ervaring weet ik dat een beursnotering de flexibiliteit van de bedrijfsvoering beperkt. Door de toevoeging van het belang in Talpa Radio en SBS Nederland ontstaat er een onderneming die een betere positie verwerft in een snel veranderend medialandschap. Het is mijn doel om dit gerespecteerde mediabedrijf voor Nederland te behouden en verder uit te bouwen.”

Mediahuis, dat in 2015 in Nederland actief werd door de overname van NRC Media en in 2017 Media Groep Limburg inlijfde, heeft grootaandeelhouder familie Van Puijenbroek aan zijn zijde en staat meteen op voorsprong, maar De Mol bijt zich vast en geeft niet op.

De overnamestrijd verdeelt TMG in twee kampen, waardoor een soort van dubbele strijd ontstaat: het gevecht om TMG en het gevecht binnen TMG. Dat leidt tot tal van slachtoffers. Jacqueline Smit, Barbera Wolfsensberger, Harry de Wit, Lennard Hoogenraad en Philip Alberdingk Thijm, ruimen al dan niet gedwongen, het veld. Er worden rechtszaken uitgevochten - iedereen daagt elkaar voor de rechter. Op het hoogtepunt van de overnamestrijd wordt de Raad van Bestuur door de Raad van Commissarissen geschorst, een unieke gebeurtenis.

CEO Geert-Jan van der Snoek en bestuurder Leo Epskamp worden buitenspel gezet door waarnemend voorzitter van de Raad van Commissarissen Jan Nooitgedagt, die de macht grijpt en de regie naar zich toe trekt. De reden is duidelijk: Van der Snoek wil het bod van De Mol een kans geven, maar de TMG-commissarissen zitten duidelijk in het kamp van Van Puijenbroek en Mediahuis. Hans Bakker wordt interim-CEO.

Ondertussen blijft De Mol aandelen TMG kopen. Hij gaat harder dan Mediahuis - zijn bod is hoger dan dat van Mediahuis - maar Mediahuis ligt voor en behaalt de meerderheid van de aandelen. Op 10 augustus staakt De Mol zijn overnamepoging, hij houdt vooralsnog een 29 procentsbelang in TMG. Mediahuis benoemt de Belg Marc Vangeel als CEO van TMG. Daarmee keert de rust terug.


2 | Talpa Network neemt SBS en Emesa over

John de Mol grijpt naast TMG maar weet toch een grote stap te zetten in zijn ambitie een groot Nederlands crossmedia-bedrijf te bouwen door de overname van SBS.

In april van dit jaar wordt bekend dat Sanoma voornemens is het 67 procent aandeel in SBS te verkopen aan medeaandeelhouder Talpa. Sanoma ontvangt een netto bedrag van 237 miljoen euro en verkrijgt 100 procent van de aandelen van Veronica Uitgeverij als onderdeel van de transactie. Talpa wordt als gevolg van deze transactie 100 procent eigenaar van SBS (SBS6, Veronica, Net5, SBS9).

Met SBS in volledig eigendom, presenteert John de Mol in december Talpa Network. Talpa Network gaat een crossmediaal saleshouse bouwen - Talpa Media Solutions, geleid door Peter de Mönnink, waardoor er voor adverteerders een one-stop-shop komt. OMS zal als merknaam verdwijnen en de OMS organisatie zal - inclusief de belangen van RadioCorp en Sublime FM - worden geïntegreerd in Talpa Media Solutions. Talpa gaat in 2018 serieus investeren in content, dwars tegen de trend in. En het traditionele businessmodel van advertising wordt significant uitgebreid met proposities die steeds meer richting conversie en transactie gaan

Alleen naamsbekendheid en interesse in een product zijn niet genoeg; het gaat om sales. E-commerce wordt een belangrijke pijler en dit dat kader maakte John de Mol de overname van Emesa bekend, het moederbedrijf van onder meer Vakantieveilingen.nl. 

Pim Schmitz, CEO van Talpa Network: “Emesa heeft de afgelopen jaren laten zien dat het zeer succesvol is met verschillende merken op het gebied van veilingen en online deals. De aankoop van Emesa is een belangrijke stap voor Talpa in de transformatie naar multimediabedrijf. E-commerce vervult een strategische functie binnen onze groeiplannen.


3 | Hearst Netherlands neemt G+J Media over

In oktober neemt Hearst G+J Media over, de tijdschirftenovername van het jaar. Gruner + Jahr Media Nederland geeft gedrukte en digitale edities uit van mediamerken als Glamour, Vogue, JAN, National Geographic en Quest, alsmede custom content en designer vintage. Deze merken en alle andere activiteiten worden eigendom van Hearst Magazines en zullen worden uitgegeven door Hearst Netherlands, dat met merken als Cosmopolitan, ELLE, Esquire en Harper’s BAZAAR 5,5 miljoen mensen bereikt.

Luc van Os, CEO van Hearst Netherlands: "Onze teams zijn erop gebrand de beste content te leveren en voor onze marketeers contextuele integraties te creëren die ons zeer betrokken publiek aanspreken. G+J heeft deze merken op prachtige wijze gemanaged. Ze spelen een belangrijke rol in de culturele dialoog in onze regio. We kijken ernaar uit om de hechte banden die ze hebben gevormd met hun lezerspubliek te maximaliseren en hun gezichtspunten nog verder te ontwikkelen."

Nederlands MediaNetwerk TV deed naar aanleiding van de overname een interview met Luc van Os. Dat interview staat hier


4 | Candid Group neemt Stroom, The Edge Initiative en M2Media over

Op plaats vier staan de drie overnames die Candid Group dit jaar deed. In januari was er de overname van Stroom. Stroom werd in 2002 opgericht en is actief op het gebied van onderzoek, strategie, offline/online mediaplanning en -inkoop. Bij het Rotterdamse bureau werken 19 mensen voor meer dan 70 merken waaronder Blokker, Klaverblad Verzekeringen, FNV en De Hypotheker.

In mei is er de overname van The Edge Initiative: The Edge Initiative, gespecialiseerd in programmatic, automated trading, big data en data science, heeft aansluiting gevonden bij de Candid Group. The Edge Initiative verzorgt diensten voor zowel demand- als supplypartijen op het gebied van programmatic, automated trading en RTB.

De derde overname is die van mediabureau M2Media in december.

Deze drie overname onderstrepen de ambities van Gérard Ghazarian, CEO van Candid Group: "Onze missie is om Nederlandse bureaus te verenigen om samen krachtiger op te trekken, met als doel om Nederlandse merken beter te laten communiceren. Zowel grote, kleine als ambitieuze merken. Wij focussen ons op lokaal en niet op globaal. Al die prachtige Nederlandse merken willen persoonlijke aandacht van een bureau dat begrijpt wie ze zijn en meedenkt in marketingoplossingen. Daar is de Candid Group voor."


5 | De Persgroep neemt Reclamefolder.nl over

In september neemt Persgroep Nederland het grootste aanbiedingenplatform over. De overname sluit aan op de digitale strategie van de Persgroep. De eigenaren, waaronder RTL Ventures en H2 Equity partners, verkopen hun aandelen.
 
Reclamefolder.nl helpt consumenten met het makkelijk online bekijken van aanbiedingen. Reclamefolder.nl is daarmee het grootste digitale platform van Nederland voor reclamefolders. Het platform bereikt maandelijks twee miljoen mensen die samen digitaal ruim 25 miljoen digitale folders bekijken. 

Erik Roddenhof, CEO de Persgroep Nederland: “Nederland is en blijft een aanbiedingenland. Onze digitale platformen, dag en weekkranten staan er vol mee. Samen met reclamefolder.nl  kunnen we die bundelen tot het grootste aanbiedingen platform van Nederland. Zodat je als lezer in één opslag kan zien welke aanbiedingen uit jouw buurt of jouw interesse er zijn. We denken dat de combinatie van onze twee bedrijven dat voor elkaar kan krijgen en daarmee een heel mooi product in de markt kan zetten. We hebben er veel zin in en deze overname past heel goed in onze digitale transitie.”


6 | NDC mediagroep neemt Boom uitgevers Nieuwsmedia over

28 juni | NDC mediagroep en Boom uitgevers Nieuwsmedia, het regionale uitgeversbedrijf van Koninklijke Boom uitgevers te Meppel, slaan de handen ineen om samen sterker te staan in de snel veranderende mediawereld.

NDC neemt alle aandelen van BuN van Boom over. Ook de activiteit familieberichten.nl is onderdeel van deze transactie en gaat deel uitmaken van NDC. Zo ontstaat één groot Noordelijk mediabedrijf dat zich via diverse kanalen bezighoudt met onafhankelijke nieuwsvoorziening voor en over Noord-Nederland, Flevoland en delen van Overijssel.

7 | Omnicom neemt Kingsday over. Kingsday fuseert met 180 Amsterdam tot 180 Kingsday

15 juni | De creatieve bureaus Kingsday en 180 Amsterdam fuseren. Het nieuwe bureau, 180 Kingsday, zal worden geleid door Sander Volten als CEO. Al Moseley, het huidige boegbeeld van 180 Amsterdam, gaat zich als International President richten op de bloei van het mondiale 180 micro-netwerk

180 en Kingsday hebben elkaar gevonden als volledig complementaire bureaus. Modern Nederlands en Europees werk enerzijds, legendarisch mondiaal werk anderzijds. En waar 180 kan bogen op jarenlange merkbouw op het allerhoogste niveau, brengt het kernteam van Kingsday diepe wortels in digital mee. 180 Kingsday vestigt zich op de Herengracht 506 in Amsterdam.

Sander Volten, Kingsdays huidige Managing Director: “Met Kingsday zijn we in ruim vijf jaar snel gegroeid naar een volwaardig bureau voor grote Nederlandse merken. Daarbij is onze achtergrond in internationaal digitaal werk steeds een pre geweest. Want ook voor onze huidige klanten maken we cross mediale campagnes voor diverse Europese landen.

8 | CirclePrinters neemt Roto Smeets Group over

Roto Smeets Group en CirclePrinters, ondernemingen met een lange historie in de grafische markt, bundelen hun activiteiten. Beide ondernemingen hebben daartoe een overeenkomst ondertekend, waarbij CirclePrinters Holding de aandelen en operationele activiteiten van Roto Smeets Group overneemt in een cash-transactie. Beide ondernemingen zijn complementair; door de fusie worden de sterktes van beiden gecombineerd tot een nieuwe groep in de print & media industrie.

9 | RTL Nederland neemt Adfactor over

RTL Nederland en Adfactor bundelen hun krachten. RTL neemt een meerderheidsbelang van 60 procent in Adfactor. Het 13-jarige Haagse bedrijf heeft zich gespecialiseerd in digitalcontentmarketing (native advertising) en heeft een uitgebreid netwerk van influencers en contentmakers. Door het netwerk van Adfactor te combineren met onder andere de RTL MCN krijgen adverteerders meer mogelijkheden om op maat gemaakte campagnes bij beide partijen in te zetten. Adfactor blijft opereren vanuit het kantoor in Den Haag. De samenwerking wordt per 1 oktober 2017 effectief.
 
Ton Rozestraten, CCO van RTL: “Onze sales-strategie is tweeledig. Enerzijds de autonome ontwikkeling van ons salesaanbod en anderzijds het verrijken ervan in partnership met sterke lokale spelers. Adfactor heeft een dijk van een reputatie in digitalcontentmarketing, met name native advertising, en een groot netwerk van kwalitatieve content creators en influencers. Door die kracht te combineren met het marktleiderschap in branded content van RTL, vergroten we ons bereik en creëren we nog meer kansen voor adverteerders om hun merk te laden bij specifieke doelgroepen in een kwalitatieve omgeving.”

10 | IPG Mediabrands neemt Yune over

5 januari | Content Marketing Bureau Yune sluit zich aan bij IPG Mediabrands Nederland, eigendom van Interpublic Group en de mediaholding van de bureaus UM, Initiative en Traffic4u. Yune is in 2007 opgericht door Pablo van den Berg en Robert Doggers.

Het bureau is begonnen als videoproductiebureau en in 10 jaar tijd uitgegroeid tot een toonaangevend en full service Content Marketing Bureau in Nederland. Yune bedient klanten op het gebied van content marketing strategie, content creatie en productie, community management en content distributie. Het bureau produceert posts voor alle social kanalen, maar ook verschillende video formats voor YouTube, Facebook, LinkedIn of de website van adverteerders.

11 | Goud Uberconnected neemt Icemedia en Redmint over

Goud Uberconnected, één van de snelst groeiende reclamebureaus in Nederland, deed in 2017 twee overnames.

9 mei | Social media en merkactivatiebureau Goud Uberconnected neemt het in Amsterdam gevestigde digital agency Icemedia over. De overname van Icemedia past binnen de strategie van Goud Uberconnected: zowel als inhoudelijke aanvulling op het digitale dienstenportfolio, als binnen de ambitieuze groeidoelstellingen. Icemedia blijft als zelfstandig bureaulabel bestaan en ook oprichter Sven Rusticus blijft aan als managing director.

10 oktober | Goud Uberconnected heeft brand-shoppermarketingspecialist Redmint overgenomen. Oprichter Léon Bosch blijft als Managing Director verbonden aan het in 2008 opgerichte en in Amsterdam gevestigde bureau. De bestaande activiteiten van de brand-shoppermarketingunit Goud Ubercommerce worden volledig geïntegreerd binnen Redmint. Dit houdt in dat Goud Uberconnected-partner Charles Borremans de overstap naar Redmint maakt om samen met Bosch de bureauleiding te vormen.

Brian Hirman, Managing Partner van Goud Uberconnected: “Onze in april gestarte brand-shoppermarketingunit Goud Ubercommerce bleek een regelrecht schot in de roos. De interesse bij onze klanten voor creatieve en consistente merkactivaties op de winkelvloer is bijzonder groot gebleken. Dit heeft ons doen besluiten verder en versneld te investeren in de groei van dit nog te vaak onderbelichte specialisme. Deze overname én de integratie van onze bestaande shoppermarketingactiviteiten binnen Redmint, passen perfect in ons groeiplaatje.”

12 | Wayne Parker Kent neemt One More Thing over

23 mei | Online uitgver Wayne Parker Kent neemt One More Thing over. Daarmee is het Apple-, tech- en innovatieplatform het zesde nieuwe merk van 2017. In totaal bestaat het portfolio van het Amsterdamse mediabedrijf nu uit zestien merken. Met gemiddeld 850.000 unieke bezoekers per maand en meer dan 60.000 leden is One More Thing een van de grootste Apple-communities van de Benelux.

Slaven Mandic, CEO van Wayne Parker Kent: "One More Thing past perfect in ons tech-lifestyle-cluster met het recent vernieuwde innovatiemagazine WANT.nl. Samen bereiken de websites maandelijks meer dan 1,4 miljoen lezers. Door One More Thing toe te voegen aan ons portfolio groeit ons unieke bereik op de mannelijke doelgroep aanzienlijk."

 

13 | Dentsu Aegis neemt Oxyma over

23 november | Dentsu Aegis Network heeft een overeenkomst heeft getekend voor de overname van marketing performance bureau Oxyma groep. Deze overname betekent de lancering van Merkle in Nederland onder de vlag van Dentsu Aegis Network Nederland. Na de overname zal Oxyma groep verder gaan als Merkle Nederland.

Julius Minnaar, CEO van Dentsu Aegis Network Nederland: "Met de komst van Oxyma groep en de lancering van Merkle zijn we in Nederland marktleider in digitale dienstverlening en toonaangevend op het gebied van CRM, data, technologie en performance marketing. De verscheidenheid van onze bureaus zorgt voor een brede keuze voor onze klanten. We zijn trots en verwelkomen het Oxyma team, als Merkle Nederland, in ons netwerk. We kijken uit naar een succesvolle samenwerking."

14 | Colours neemt Mangrove over

Digital Agency Colours verstevigt zijn positie met de overname van Mangrove. Colours zet hiermee een volgende stap in haar 2020 ambitie, groei naar een van de grotere digital agencies in de Nederlandse markt, gedreven vanuit strategie, realisatie en conversie optimalisatie. De naam Mangrove, blijft gehandhaafd en zal zij aan zij gaan met Colours.

Jorg Verweij, CEO Colours: “Beide bureaus bestaan dit jaar 20 jaar en hebben dezelfde ontwikkelingen meegemaakt. Niet alleen voor wat betreft technologische innovatie, ook voor wat betreft aanpak (waterval/scrum) en markt-ontwikkeling. Colours is de kant op gegaan van ‘operational efficiency’ en Mangrove die van de ‘ultieme gebruikservaring’. Nu komen ze samen.

 

15 | OBI4wan neemt Buzzcapture over

Het Amsterdamse reputatieanalysebureau Buzzcapture wordt overgenomen door OBI4wan. Beide partijen bieden SaaS-oplossingen voor (social)mediamonitoring en webcare.

Alexander de Ruiter, CEO van OBI4wan: “De samenvoeging van Buzzcapture en OBI4wan levert een complete Best of Breed-oplossing voor onze klanten en biedt een solide fundament voor onze internationale expansie."


Lees ook:

TWC Holding neemt Tribal en Jaagers overVDS Publishers neemt JFK over | Newen neemt Tuvalu Media overOBI4wan neemt Buzzcapture overLoyals neemt Budeco overShatho Beheer neemt F&L Publishing Group overMotivaction neemt Trendbox overKult & Ace neemt Novel overElastique neemt Aneto overMediaxplain* neemt Wisecrackers overPauwR neemt Eddit overReshift neemt Kieskeurig over

 

Transfers

2017 was een druk overnamejaar maar een zo mogelijk nog drukker transferjaar. Veel van de grootste spelers in media en marketingcommunicatie kregen nieuwe mensen op sleutelposities.

We doen niet al te flauw over de term transfer maar om in aanmerking te komen voor de titel Media Transfer van het Jaar is promotie niet genoeg, het moet dan om een echte transfer van het ene bedrijf naar het andere gaan.

1 | Marc Duijndam CEO Sanoma Media Nederland en België

Marc Duijndam is per 1 januari 2018 CEO van Sanoma Nederland en België. Sinds oktober 2013 is hij CEO van Funda. Na salesfuncties te hebben vervuld bij TMF, World Online en Ilse Media, is hij van 2000 tot 2008 de eerste country director van Google Benelux. Verder was hij de afgelopen jaren als adviseur en of commissaris betrokken bij LinkedIn, JobBrokers, eBuddy, VONQ, Voradius, Result Recruitment, ADPS, Holland Venture en Relay42.

Met een zo'n zwaar digitaal cv verraadt Sanoma waar de komende jaren de ambities liggen.

Marc Duijndam volgt Peter de Mönnink op die naar Talpa Network gaat. Marc Duijndam rapporteert aan Sanoma CEO en President Susan Duinhoven.

Marc Duijndam: "Ik kijk ernaar uit om bij Sanoma te gaan werken. Het grote portfolio van bekende en door de consument geliefde merken biedt alle kansen voor een verdere crossmedia-ontwikkeling. Na zo lang te hebben gewerkt bij pure-play online bedrijven, ben ik erg enthousiast om voor zo'n groot portfolio van diverse media-activiteiten verantwoordelijk te zijn.

2 | Peter de Mönnink CEO SBS, CCO Talpa Network

Op nummer twee een bijzondere transfer. Peter de Mönnnink stapt over van Sanoma naar Talpa Network. Hij blijft CEO van SBS, dat dit jaar door Talpa Network werd overgenomen. Daarnaast wordt hij Chief Commercial Officer van Talpa Network en zal hij leiding geven aan Talpa Media Solutions, het crossmediale saleshouse van Talpa.

John de Mol: "We zijn op dit moment druk bezig met de vorming van het nieuwe lokale multimediabedrijf met sterke posities in televisie, radio en online. Een belangrijk onderdeel daarvan is de directie die de dagelijkse leiding op zich zal nemen. Peter de Mönnink heeft bij Sanoma en in zijn rol als CEO van SBS aangetoond dat hij uitstekend kan inspelen op het veranderende medialandschap, die eigenschap hebben we hard nodig bij het neerzetten van ons mediabedrijf."

Peter de Mönnink: "Talpa is voor mij een van de meest inspirerende mediabedrijven in Nederland, dat reflecteert zich in de sterke merken en de mensen. Het zijn turbulente tijden in de media en juist nu zet Talpa een groeistrategie neer om een sterk lokaal crossmediaal mediabedrijf te bouwen. Het is natuurlijk fantastisch om daarbij te horen en die strategie mede vorm te geven."

Peter de Mönnink stijgt dit jaar in DeMedia100 van 8 naar 7. Ons interview met Peter de Mönnink staat hier


3 | Erik Roddenhof CEO Persgroep Nederland

Sinds januari 2017 is Erik Roddenhof CEO van Persgroep Nederland en daarmee de baas van het grootse mediabedrijf van het land.

Zijn benoeming is niet onopgemerkt gebleven. In DeMedia100 is hij dit jaar op de hoogste nieuwkomer: hij komt binnen op positie 26.

Erik Rodenhof: "We zien dat content zich steeds meer loskoppelt van het medium. Ik kijk zelf heel veel Netflix op mijn telefoon omdat ik veel onderweg ben. Mijn dochter juist weer veel thuis op tv. Het wordt dus veel belangrijker dat jouw content zijn weg vindt naar de juiste doelgroep. Als je daar dan nog bij bedenkt dat de consument echt niet alleen jouw merk het beste vindt, dan kunnen heel mooie samenwerkingen ontstaan."

Ons interview met Erik Rodenhof staat hier



4 | Sven Sauvé CEO RTL Nederland

Op 1 juli start Sven Sauvé als CEO van RTL Nederland. Hij volgt Bert Habets op die CEO is geworden van RTL Group in Duitsland.

Sven Sauvé werkt sinds 2007 voor RTL Nederland, vanaf 2012 als Chief Operations Officer.

Sven Sauvé: “RTL Nederland heeft de afgelopen jaren een ware transformatie doorgemaakt. Dankzij onze consumentgerichte strategie hebben we een sterke positie geclaimd tussen traditionele lokale spelers en nieuwe, vaak internationale, digitale spelers in. Die positie gaan we uitbouwen door onze diepe kennis van de Nederlandse samenleving in te zetten bij het produceren van de meest krachtige lokale content en het creëren van innovatieve advertentiemogelijkheden. Ik ben trots dat ik dit mooie bedrijf met zijn getalenteerde medewerkers als CEO mag begeleiden bij dit dynamische proces.”

In DeMedia100 is Sven Sauvé dit jaar de op één na hoogste nieuwkomer; hij komt binnen op positie 33.

 

5 | Patrick Molleman CEO Omnicom Media Group Netherlands

Patrick Molleman wordt op 23 januari benoemd als CEO van Omnicom Media Group Netherlands.

Hij werkte eerder voor Ster, Sport 7, Universal Media, Radio 538 en OMD. Tot aan zijn aanstelling bij OMG is  hij CEO van PHD Nederland.

Patrick Molleman is in DeMedia100 een van de grooste stijgers. Hij klimt dit jaar van positie 76 naar 57.

 

 6 | Giel Beelen naar Radio Veronica

Radio Veronica maakt bekend dat Giel Beelen vanaf maandag 9 oktober te horen zal zijn op de zender. Beelen gaat iedere werkdag zijn radioprogramma De Veronica Ochtendshow met Giel presenteren tussen 06.00 en 09.00 uur.

Beelen: "Een plek krijgen op een van de meest historische radiomerken die er bestaat, daar kun je als radiomaker alleen maar van dromen. Dus ja, ik ga weer radio maken in de ochtend, begin de dag met een lach, met de Giel Mobiel jaag ik bekend Nederland weer de stuipen op het lijf en zo zullen er nog vele oude vertrouwde, maar ook nieuwe programma-items in mijn show op Radio Veronica te horen zijn. Mijn programma draait om muziek en ik kan in de live-studio van Radio Veronica weer veel nieuwe bands ontvangen."

In DeMedia100 stijgt Giel Beelen dit jaar van 42 naar 36


6 | Brego Keller CEO UM

IPG Mediabrands Nederland benoemt Brego Keller per 1 november als CEO van mediabureau UM. Brego volgt in deze functie Rik Ruts op die in juni UM heeft verlaten. 

Brego Keller is oprichter en CEO van creatief strategisch bureau Arcade Africa, onderdeel van de Publicis Group, in Kaapstad. Daarvoor was hij werkzaam aan zowel klantzijde (Electronic Arts en Coca-Cola) als bureauzijde onder andere als oprichter van digital agency NRG3 en ceo van Square Melon

 

8 | Sebastiaan Moesman CEO Improve Digital

Op 1 juni 2017 wordt Sebastiaan Moesman, voormalig COO Worldwide van GroupM Connect, CEO van Improve Digital. Moesman gaat het bedrijf in digitale advertentietechnologie verder uitbouwen. De oprichters van het bedrijf, Joëlle Frijters (CEO) en Janneke Niessen (CIO), zetten een stap terug nu ze het bedrijf in ruim 9 jaar hebben geleid van idee naar 150 miljoen dollar omzet en meer dan 200 werknemers.

Moesman: “Omdat het steeds belangrijker wordt voor adverteerders om digitale media op een betrouwbare en transparante manier in te kopen, groeit ook het belang voor media-eigenaren om een betrouwbare en transparante partner te vinden die ze ondersteunt in zowel het snel bereiken van zakelijke doelstellingen, als het bewaken van hun langetermijnpositie als betrouwbare partners voor adverteerders.”

In DeMedia100 komt Sebastiaan Moesman nieuw binnen op positie 88.

 

9 | Xavier van Leeuwe directeur Consumenten bij Telegraaf Media Groep

Xavier van Leeuwe start per 1 oktober als directeur met als aandachtsgebied consumenten bij Telegraaf Media Groep (TMG). Van Leeuwe wordt bij TMG onder meer verantwoordelijk voor de marketing van de merken, werving en behoud van abonnees, data-analyse en klantbeleving. Hij rapporteert aan CEO Marc Vangeel.

Van Leeuwe heeft meer dan tien jaar ervaring in senior marketing managementfuncties in de media. Hij werkt sinds 2010 als Director Marketing en Data bij NRC Media, waar hij met zijn team belangrijke bijdragen leverde aan het verstevigen van de binding van de merken met hun lezers en de groei van het aantal print- en digitale abonnementen. Eerder was Van Leeuwe onder meer Manager New Business bij de Volkskrant, projectmanager bij TMG en journalist voor De Financiële Telegraaf, ook bij TMG.

 

10 | Jeroen Verkroost Managing Ditector Digital Ominicom Media Group

Per 1 september wordt Jeroen Verkroost Managing Director Digital bij Omnicom Media Group. Verkroost was van 2013 tot 2016 Chief Digital Officer bij de Persgroep en recent werkzaam voor Adoptiq. Tot voor kort vervulde Verkroost ad interim de directeursfunctie van het IAB. Verkroost was van 2013 tot 2016 Chief Digital Officer bij de Persgroep en recent werkzaam voor Adoptiq. Tot voor kort vervulde Verkroost ad interim de directeursfunctie van het IAB.

Jeroen Verkroost: “Ik ben er heel erg blij mee Omnicom Media Group te mogen komen versterken. Omnicom is een krachtige speler in een prachtige industrie die voorop loopt op het gebied van innovatie. Ik ben onder de indruk van de al aanwezige kennis op het gebied van data, tech en analytics en ben er trots op te mogen werken met dit team met zijn grote digitale expertise. We gaan nu samen vooruit kijken en stappen zetten zodat we ook in de toekomst alles in huis hebben om duurzame relaties met onze klanten uit te bouwen.”

11 | Sanne Visser directeur WPG Media en Voetbal International

4 juli. Sanne Visser is benoemd tot directeur WPG Media en Voetbal International. Voorheen was ze onder andere managing director en uitgever bij Mood for Magazines en bij Sanoma. Visser vervangt Allard van Schoneveld, die de functie ad interim vervulde.

Sanne Visser heeft haar sporen verdiend binnen het mediavak en is gespecialiseerd in het bouwen van media-merken. Ze begon als marketeer en uitgever bij de vrouwenmagazines van Sanoma, waarna ze de overstap maakte naar de functie van managing director bij Mood for Magazines, de uitgeverij van LINDA. Magazine en LINDAnieuws.nl.

Sanne Visser: “Na de afgelopen negen maanden een totaal nieuw mediamerk opgebouwd te hebben voor Chantal Janzen, vind ik het een enorme uitdaging om weer in vaste dienst, aan de slag te gaan voor de mooie titels van WPG Uitgevers."

 

12 | Roland Teerenstra Managing Director OMD Nederland

3 juli. Omnicom Media Group Nederland stelt Roland Teerenstra aan als Managing Director OMD Nederland. De aanstelling is, voorafgegaan door een zorgvuldig searchtraject, verzorgd door Result Recruitment. Teerenstra komt van Dentsu Aegis waar hij verantwoordelijk is voor het Digitale label Isobar, hiervoor was Teerenstra Managing Director van Vizeum.

Roland Teerenstra: “OMD is voor mij altijd één van de top bureaus op de Nederlandse markt, dus ik kijk er ontzettend naar uit om hier aan de slag te gaan. De visie op gebied van data, technologie en content onder één dak is iets dat mij enorm aanspreekt en ik denk dat ik daar met mijn digitale achtergrond veel aan kan bijdragen.”


13 | Clement Postmus CEO The Edge Initiative

Clement Postmus is per 1 juli benoemd tot CEO van The Edge Initiative. Hij was tot december 2016 werkzaam als directeur van Omroep Reclame Nederland ORN. Mediabedrijf The Edge Initiative werd in mei overgenomen door Candid Group.

Clement Postmus: “Wat mij bijzonder aanspreekt is de ambitie van Candid Group om onafhankelijke media partijen met elkaar te verbinden en schaalvoordelen te bieden die vergelijkbaar zijn met de grote internationale mediagroepen. The Edge Initiative vormt een schakelfunctie bij de realisatie van die ambitie. Onze huidige en toekomstige klanten kunnen niet alleen profiteren van kostenbesparingen, maar vooral ook van de technische know-how op het gebied van big data en data science."


14 | Sanne Groot Koerkamp hoofdredacteur Quest

G+J Media heeft Sanne Groot Koerkamp benoemd tot hoofdredacteur van braintainment mediamerk Quest. Zij was tot op heden adjunct-hoofdredacteur van LINDA. en hoofdredacteur van LINDA.meiden. Daarvoor was zij hoofdredacteur van GLAMOUR. Groot Koerkamp volgt Thomas Hendriks op, die eerder werd benoemd als gedelegeerd producent bij RTL Boulevard en RTL Late Night.

Sanne Groot Koerkamp: "Tot mijn grote spijt heb ik moeten ontdekken dat ik mijn commerciële vaardigheden en ambities slechts ten dele benut binnen mijn huidige functies, die erg inhoudelijk van aard zijn. Daarom heb ik besloten te vertrekken bij LINDA. Ik ben heel dankbaar dat ik met zulke extreem getalenteerde mensen heb mogen werken. Een speciale dank voor Linda de Mol, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts voor het vertrouwen in mij. Dat zal ik nooit vergeten."

15 | Winston Gerschtanowitz stapt over van RTL4 naar SBS6

23 januari. Presentator Winston Gerschtanowitz (40) maakt de overstap van RTL 4 naar SBS6, waar hij een contract heeft getekend voor de aankomende drie jaar. Bij SBS6 gaat hij grote studioprogramma’s presenteren zoals Wat vindt Nederland? en Mensenkennis.

Winston Gerschtanowitz: "Voor mij is dit een hele logische, volgende stap in mijn carrière. Als klein jongetje wilde ik altijd grote studioprogramma’s presenteren. Nu deze kans voorbij komt, grijp ik die met beide handen aan. Dankbaar kijk ik terug op de vele prachtige jaren bij RTL Boulevard en nu kijk ik uit naar de aankomende projecten bij SBS6."

In DeMedia100 stijgt Winston dit jaar van positie 59 naar 41.

Lees ook:

Erwin van Luit CEO New Skool MediaFemmetje de Wind naar Wayne Parker KentFloris Kok Managing Director PHD Nederland | Sandra Hofstede Managing Director MediaScienceJohan Groeneveld hoofdredacteur ANP | Isabelle Dacz CEO Wavemaker Nederland | Anouk van Maanen Managing Director Likefriends | Talmon Kochheim directeur VEA Dominic Stas CEO Media Groep LimburgGiovanni Piccirilli benoemd tot CTO RTL Nederland | Tessa van der Starre Managing Director MediaCom | Wieke van Dijk Creative Director MPG. | Marion Kuiper commercieel directeur iProspect Nederland | Thomas Hendriks gedelegeerd producent RTL Boulevard en RTL Late Night | Yara Michels hoofdredacteur Linda.meidenGünther Vogelpoel CEO Creative Group | Jacqueline Kolman zendermanager SBS6 Mariska Kloezen Managing Director Cheil Amsterdam | Daniel Ropers volgt Derk Haank op als topman bij Springer Nature Derk van Beek strategy director bij INDIE | Sjuul van der Leeuw algemeen directeur e-village | Gerard van Driesten naar NDC Brand Concepts Yvonne de Jager directeur IAB Nederland | Huib Maaskant creatief directeur Goud UberconnectedEdward van de Ridder Head of Strategy bij Alfred | Richard Verbeek Group Strategy Director van LVT GroupJan-Willem van Engelen zendermanager NPO Radio 2 en NPO Radio 5Angelique de Hont CEO Growing Minds | Lieneke van der Laan Strategy Director MPG.Léon Bouwman Chief Content Officer Sijthoff Media Groep | Jochem de Jong mediadirecteur KRO-NCRV Karin Schut directeur VINEX | Stijn van Gerwen VP Brand Partnerships VICE MediaDennis van Allemeersch directeur Persgroep Employment Solutions | Lucien Brouwer benoemd tot Chief Consumer Officer RTL NederlandVictor Groothoff Managing Partner SchaalX | Carolien de Rooi van Sanoma naar adviesbedrijf Station10 | Aee-Ni Jaskolla Chief Product Officer Improve DigitalArnoud van der Valk Head of Sales The Media Exchange

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie