MediaTest MediaTaart gaat naar New Skool Media voor overname Elsevier
28-01-2017 13:47:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3283 | Tags:

Al tijden gingen er geruchten over de overname van Elsevier maar nu is de kogel door de kerk. Weekblad Elsevier heeft een nieuwe eigenaar: New Skool Media. Met Elsevier heeft New Skool Media een grote vis gevangen waarmee het bedrijf aanzienlijk groeit. MediaTest zet New Skool Media daarom in het zonnetje.

Michiel Rotteveel, managing director MediaTest: "Wij zijn bij New Skool Media langsgegaan om ze te verrassen met de MediaTest MediaTaart. Deze reiken wij elk kwartaal uit aan een organisatie, persoon of afdeling die een opmerkelijke prestatie heeft geleverd in de Nederlandse media. Wij spraken met Rob Koghee. Samen met Cor Jan Willig richtte hij New Skool Media op in 2014."

Liefde

Rob Koghee: "Ik heb New Skool Media opgericht vanuit mijn liefde voor mediamerken. De nieuwe uitgeverij is veel sneller gegroeid dan gedacht."

Hoe past Elsevier het in het portfolio?

New Skool Media heeft louter special interest merken. Daar past Elsevier toch niet tussen? Rob Koghee. "Als je allemaal verticals hebt, dan past Elsevier daar als horizontal prachtig bij. Wij hebben voornamelijk doelgroepen van 40-plussers en dat is Elsevier bij uitstek. In die zin past het fantastisch."

Wie waren erbij betrokken, wie mogen er in het zonnetje gezet worden?

Rob Koghee: "In ieder geval het personeel van Elsevier, dat enorm veel geduld heeft gehad. Ze hebben bijna een jaar moeten wachten tot er uiteindelijk een finaal oordeel was."

taart

Wat is het geheim van het succes van New Skool Media?

Rob Koghee: "Het geheim is vooral: wees een uitgever die denkt als ondernemer. Zorg voor een goed financieel beleid en denk veel verder dan wat print je kan bieden. New Skool Media-merk Delicious heeft nu eigen jam, eigen koffie, eigen thee, binnenkort eigen chococola. En ga niet steeds zelf het wiel opnieuw uitvinden. Je kunt beter met een partij samenwerken en de opbrengst delen dan dat je het allemaal zelf probeert te doen."

Elsevier & New Skool Media

Al sinds 1891 bestaat Elsevier als tijdschrifttitel. In 1945 verscheen het eerste nummer van Elseviers Weekblad. Met de jaren is Elsevier gegroeid tot een grote naam die bij menig man een belletje doet rinkelen. New Skool Media is sinds eind 2016 de nieuwe eigenaar van het blad. De naam Elsevier mag nog minimaal vier jaar worden behouden, wat verlengd kan worden tot 8 jaar. Wat er daarna met de naam gebeurt, is nog onzeker. New Skool Media werd drie jaar geleden opgericht na een buy-out van Sanoma. Andere titels van New Skool Media zijn onder meer delicious., Zin,  KIJK en Seasons.

MediaTest MediaTaart

Elk kwartaal reikt MediaTest de MediaTaart uit aan een organisatie, persoon of afdeling die een opmerkelijke prestatie heeft geleverd in de Nederlandse media. De onafhankelijk jury, die bestaat uit vooraanstaande personen uit de mediawereld, nomineert elk kwartaal 5 gegadigden waaruit 1 winnaar wordt gekozen. In april wordt de volgende MediaTest MediaTaart uitgereikt.

www.elsevier.nl
www.newskoolmedia.nl

www.mediatest.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie