[MediaWeek] PostNL neemt digitale marketingbureaus Yourzine en Searchresult over | Kingsday opent Kingsday Parijs | VI in zwaar weer
05-10-2016 11:47:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 5085 | Tags:

Nieuwsoverzicht media en marketingcommunicatie | donderdag 29 september - woensdag 5 oktober 2016

Donderdag werd bekend dat De Persgroep een nieuwe CEO krijgt. Per 1 januari 2017 wordt Erik Roddenhof de nieuwe CEO van de Persgroep Nederland. Hij treedt dan ook toe tot de raad van bestuur. De huidige CEO Frits Campagne blijft actief als voorzitter van de raad van bestuur.

Op vrijdag kwam er goed nieuws van Nielsen: De mediabestedingen laten sterk herstel zien. Prima nieuws natuurlijk maar niet voor alle mediumtypen is het feest. Wel bij bioscoop, televisie, internet en buitenreclame.

RTL4 liet de zondag dit televisieseizoen tot nu toe liggen maar dat is afgelopen. Postcodeloterij Miljoenenjacht ging op zender en ook was er de eerste uitzending van de nieuwe ziekenhuisserie CMC - er keken 1,5 miljoen mensen.

Het zou de week van de Persgroep worden want op maandag werd de overname van Synpact bekend gemaakt. Wij publiceerden ook een interview met directeur corporate sales Lauren van der Heijden over de ambities van De Persgroep zodat er ook duiding in al deze dynamiek komt.

Het grootste nieuws van de week - van het jaar wellicht - kwam echter uit de radiowereld. De deal werd eerder dit jaar al aangekondigd maar nu is het rond: 538Groep en Sky Radio Group fuseren, Menno Koningsberger directeur - OMS doet sales per 1 januari 2017. Het betekent grote veranderingen in het radiolandschap in het algemeen en grote dynamiek bij de betrokken partijen: TMG, Talpa en OMS. En de de slipstream van deze deal is er nog een belangrijke deal: 100% NL en SLAM! vormen nieuwe radiogroep.

Op maandag was er de eerste uitzending van RTL Live, Eerste uitzending RTL-Live trekt 374-000 kijkers

Er is veel te doen over de vraag wie creatie levert. In dat kader is dit een interessant bericht: Sanoma | SBS en Radio 538 ontwikkelen campagne Toyota Hybrid.

Google lanceert natuurlijk altijd wel iets nieuws, deze week is het het nieuws en blog platform The Keyword.

Bureaus uit de lage landen slaan hun vleugels uit. The Reference opent kantoor in New York en Kingsday opent Kingsday Parijs. We deden deze week een interview met Kingsday en MINI.

Dinsdag bracht nog meer opmerkelijk overnamenieuws: PostNL neemt digitale marketingbureaus Yourzine en Searchresult over. En Nu.nl lanceert advertentietool voor lokale ondernemers

Op woensdag kwam het nieuws dat het slecht gaat bij Voetbal International, de oplage van het blad liep in vijf jaar tijd terug van 155.000 naar 94.000. Inkomsten uit onder meer videoproductie kunnen dat niet volledig compenseren. VI is verliesgevend en gaat mensen ontslaan. Toch opmerkelijk nieuws. VI was de kurk waarop WPG dreef. Waarop wordt er nu dan gedreven?

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie