[MediaWeek] Nieuwe businessmodellen voor media-exploitanten
30-10-2018 00:25:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4599 | Tags:

Wat een mediaweek! Peter de Mönnink volgt Pim Schmitz op als CEO van Talpa Network. Groot nieuws maar niet opvallend - meest gehoorde reactie in de markt: en daar is hij dan!

Radio 10 ziet het marktaandeel met 42 procent groeien. Radio 10 groeit al een hele tijd snel maar nu pakt de zender met dit groeicijfer de nummer 4 positie na 538, Radio 2 en Qmusic. Als het Radio 10 lukt om dit groeitempo vast te houden, komt zelfs de nummer 1 positie in zicht.

Belangrijkste nieuws was de overname van Independer door de Persgroep. Deze overname illustreert de zoektocht van media-exploitanten naar nieuwe businessmodellen. Dagbladen, radio,  televisie - exploitanten willen niet alleen maar afhankelijk zijn van de tandem content-advertising.

En dus neemt de Persgroep vergelijkingswebsite Independer over van Achmea. Daar kan de Persgroep met zijn bereik veel plezier aan gaan beleven.

Sanoma maakte goede kwartaalcijfers bekend, die mede werden gedragen door het succes van Scoupy, een cash-back app waarmee Sanoma direct business genereert met adverteerders en waarmee meer dan interessante data worden gegenereerd die de positie van Sanoma en Scoupy verder versterken.

John de Mol maakte bij de lancering van Talpa Network in november 2017 bekend dat het nieuwe mediabedrijf Emesa overnam, moederbedrijf van onder meer Vakantieveilingen.nl. Hier spelen onder meer een rol: vergroten digitaal bereik, binnenhalen van data en transactie; een kassa waar de consument afrekent kan op termijn interessanter zijn dan betalende adverteerders.

Op gebied van media-exploitanten ontstaat er een situatie waarin twee grote partijen dominant worden en het tegen elkaar opnemen.

Dat John de Mol grote ambities heeft met Talpa Network is gemeengoed en wordt geïllustreerd door de transfers van grote namen als Peter de Mönnink, Ruud de Langen en Johnny de Mol, VI en de overname van het ANP en Hollandse Hoogte - over businessmodellen gesproken.

De afgelopen weken roert de Persgroep zich. Eerst was er het nieuws van de samenwerking tussen Qmusic en de Persgroep op gebied van branded content. Het bleek de voorbode voor een strategische alliantie die de Persgroep aangaat met RTL. Daarvoor verbrak Persgroep de overeenkomst met BrandDeli.

Ook VICE verbrak de samenwerking met BrandDeli, in dit geval om op gebied van sales een strategische samenwerking aan te gaan met Talpa Network.

En zo zoeken Persgroep en Talpa Network hun eigen groeipad. De mediareuzen bevinden zich fysiek ook nog eens in elkaars nabijheid. In Amsterdam Nieuw-Oost liggen de panden naast elkaar, alleen gescheiden door de Piet Hein Kade en het spoor.

Peter de Mönnink kan vanuit zijn kantoor zwaaien naar Willem-Albert Bol, Erik Roddenhof of Lauren van der Heijden - maar Peter moet natuurlijk helemaal zelf weten naar wie hij zwaait.

www.persgroep.nl
www.talpanetwork.com
www.sanoma.nl
www.branddeli.nl
www.rtl.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie