Mediahuis en VP Exploitatie: Bod van Talpa niet realistisch
01-03-2017 08:44:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3800 | Tags:

Het voornemen van een hoger bod op de aandelen van TMG dat Talpa vanochtend aankondigde, is niet realistisch, zeggen Mediahuis en VP Exploitatie: "Elk bod van Talpa is kansloos, omdat het geen meerderheid kan halen. Een bod van Mediahuis en VP Exploitatie is het enige bod met zekerheid op succesvolle afronding."

Mediahuis en VP Exploitatie bezitten gezamenlijk een meerderheid van 59 procent van de aandelen en hebben op zondag 19 februari 2017 al bekend gemaakt dat zij hun voornemen om een bod op alle TMG-aandelen doorzetten. Met 59 procent in handen kunnen Mediahuis en VP Exploitatie hun bod succesvol afronden. Talpa, dat slechts 20 procent heeft, kan dat niet.

Guus van Puijenbroek van VP Exploitatie: “Wij hebben Talpa in een persoonlijk gesprek aangegeven dat onze keuze voor de combinatie TMG-Mediahuis definitief is. Dat betekent dat onze aandelen nergens anders naartoe gaan dan naar die combinatie, omdat deze de meest overtuigende strategie heeft en een veilige haven voor de onderneming biedt. Het moet iedereen duidelijk zijn dat het ons hier gaat om een goede toekomst van TMG, haar merken en haar medewerkers. Die toekomst is het beste gewaarborgd in een combinatie met Mediahuis. Meer geld bieden is zinloos, want Talpa zal er geen meerderheid mee krijgen en dat weten ze.”

Gert Ysebaert van Mediahuis: “Onze investering in TMG is een strategische keuze, gebaseerd op een geloof in de toekomst van goede journalistiek en sterke mediamerken. Wij hebben de aandelen van Delta Lloyd en Navitas gekocht om onze intentie tastbaar te maken. Samen met TMG zullen we een leidende, eigentijdse mediagroep vormen, die consumenten bedient in print, digitaal, radio en video. Door rendabel te zijn kunnen we investeren in innovatie. Wij richten ons volledig op Nederland, België en hun regio’s, waar de roots van onze gezamenlijke nieuwsmerken ligt en zal blijven liggen. De eerste prioriteit moet gaan naar het herstel van de resultaten van het kernbedrijf van TMG. Maar wij blijven open voor een samenwerking met Talpa, daar waar die in wederzijds belang is.”

Mediahuis en VP Exploitatie verwachten dat de Raad van Commissarissen en Raad van Bestuur hun bod zullen ondersteunen, omdat dit het enige voorstel is met de vereiste zekerheid op afronding, in combinatie met een faire prijs en realistische strategie. Snelle afronding van het proces achten Mediahuis en VP Exploitatie in het belang van alle stakeholders, zeker dat van de redactie, medewerkers en nieuwsconsumenten in Nederland.

Mediahuis en VP Exploitatie zullen uiterlijk 8 maart 2017 een aanvraag tot goedkeuring van het biedingsbericht indienen bij de Autoriteit Financiele Markten.

Mediahuis, een van de grootste mediagroepen in België en Nederland, is uitgever van sterke nieuwsmerken als De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, NRC Handelsblad en nrc.next. Het bedrijf exploiteert belangrijke classifieds-platformen als Jobat, Hebbes, Zimmo en Vroom. Mediahuis verkoopt in zijn huidige samenstelling dagelijks ongeveer 760.000 kranten en bereikt met haar verschillende nieuwssites meer dan 1,6 miljoen digitale nieuwsconsumenten op dagbasis. Mediahuis gelooft onvoorwaardelijk in onafhankelijke journalistiek en sterke en relevante media die een positieve bijdrage leveren voor mens en maatschappij. Vanuit die visie investeert het bedrijf permanent in zijn sterke nieuwsmerken, zowel op papier als digitaal.

VP Exploitatie is een onafhankelijke Nederlandse investerings- en beheermaatschappij van de familie Van Puijenbroek, met investeringen in effecten, deelnemingen, onroerend goed en andere vermogensbestanddelen. De strategie van VP Exploitatie is gericht op het investeren in Nederlandse en Belgische ondernemingen. VP Exploitatie hanteert als betrokken aandeelhouder een focus op lange-termijn waardecreatie. VP Exploitatie beperkt zich in haar investeringsbeleid niet tot ondernemingen in specifieke sectoren.

www.mediahuis.be
www.vpparticipaties.eu
www.tmg.nl


Lees ook:

John de Mol verhoogt bod op TMG naar 6,35 euro per aandeel

Mediahuis meldt definitieve overname belang Delta Lloyd in TMG

Mediahuis en VP Exploitatie verhogen bod op TMG van 5,25 naar 5,90 euro - zelfde bod als John de Mol

Mediahuis verwerft recht op overnemen TMG-aandelen van Delta Lloyd

TMG laat John de Mol in de boeken kijken

John de Mol doet bod op TMG

[Analyse] Wat wil John de Mol met TMG

Mediahuis en VP Exploitatie bevestigen voorgenomen gezamenlijk bod op TMG

Mediahuis en VP Exploitatie doen overnamebod op Telegraaf Media Groep

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie