Dominic Stas CEO Media Groep Limburg, Henk Pansters COO
15-06-2017 07:57:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3874 | Tags:

Media Groep Limburg, uitgever van onder meer De Limburger, is overgenomen door Mediahuis BV. De Limburgse dagbladen vallen daarmee onder dezelfde eigenaar als NRC/NRC Next, Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Belang van Limburg.

Eén van de eerste belangrijke besluiten van de nieuwe eigenaar is het benoemen van een nieuwe directie bij Media Groep Limburg. Met onmiddellijke ingang vormen Dominic Stas (CEO) en Henk Pansters (COO) de tweehoofdige directie. De positie van CEO was vacant door het vertrek van Marc Vangeel, die bij de Telegraaf Media Groep tot CEO is benoemd. Zoals bekend wil Mediahuis BV op korte termijn de meerderheid van de aandelen van TMG verwerven.

Dominic Stas is voormalig directeur van Studio 100 en Kinepolis Film Distribution en sinds vijf jaar directeur van Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. Als interim-manager marketing was hij de voorbije anderhalf jaar al aan MGL verbonden. Als CEO wordt de heer Stas specifiek belast met de uitgeeftaken rond het inhoudelijk ontwikkelen van de producten.

“Met De Limburger, de 1Lokaal weekkranten, WijLimburg en Limburgvac hebben we ijzersterke merken, die nog altijd goed renderen, maar voor grote uitdagingen staan”, vat Stas zijn missie samen. “Het is zaak goed focus te houden op de kracht die de dagbladen hebben en tegelijk onze toekomst te verzekeren met de uitbouw van digitaal en audiovisueel. Wij zijn als geen ander in staat in Limburg nieuwe media-initiatieven te ontwikkelen, die nieuwe inkomsten moeten genereren en onze abonnees blijven verzekeren van hoogwaardige en onafhankelijke journalistiek. Mediahuis heeft op dat gebied de laatste jaren veel ervaring opgedaan en een uitstekende reputatie opgebouwd. Van die expertise en resources kan MGL optimaal profiteren.”

Henk Pansters richt zich als COO vooral op de operatie en organisatie, waarin het (door)ontwikkelen van het bedrijf en de mensen centraal staat. Met 40 jaar ervaring in de uitgeefwereld en bijna 30 jaar bij MGL en zijn voorgangers, heeft hij een ruime staat van dienst en brede kennis van de bedrijfstak in het algemeen en de Limburgse dagbladen in het bijzonder.

Volgens Pansters is het van belang de komende jaren te bouwen aan een krachtige samenhang tussen de bestaande en eventuele nieuwe kwaliteitsproducten in combinatie met een geëngageerde en goed geëquipeerde organisatie: “De ruggengraat daarvan vormen de kwaliteit en de professionaliteit van de werknemers. Wij zullen ons sterk maken voor de inrichting van een organisatie waarin de mensen kunnen floreren, plezier hebben in hun werk en zich naar hun mogelijkheden optimaal kunnen ontwikkelen.”

Ambitie Mediahuis Mediahuis, met de hoofdzetel in Antwerpen, werd in 2013 opgericht als joint-venture van Corelio en Concentra. In de zogenoemde “1.0 situatie” werd een groot deel van de Belgische belangen van de beide uitgevers ingebracht. Het betrof de nieuwsmerken Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar; de classifieds-activiteiten (Jobat, Hebbes, Zimmo, Vroom, Koopjeskrant), het gratis magazine Jet en de Made In’s.

Toen bijna drie jaar geleden Concentra Media Groep, met de hoofdvestiging in Hasselt, Media Groep Limburg overnam van Mecom, viel dat buiten de afspraken rond de joint-venture. Inmiddels is gebleken dat Mediahuis een zeer geslaagde strategische fusie en dat het bedrijf meer wil zijn dan de som der delen en zich niet beperkt tot de Belgische markt. De ambitie kreeg in 2015 gestalte met de overname van NRC Media Holding en recentelijk met het verwerven van de meerderheid van aandelen van de Telegraaf Media Groep. Om de krachtenbundeling verder vorm te geven heeft Concentra nu dus ook de aandelen van Media Groep Limburg ingebracht in Mediahuis.

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis, is verheugd dat ook een succesvolle onderneming als MGL nu deel uitmaakt van Mediahuis. “Wij zijn overtuigd van de kracht en het belang van sterke mediamerken. De Limburger is de grootste regionale krant van Nederland en heeft samen met de andere merken van MGL een ijzersterke positie in de provincie Limburg. Wij kijken er naar uit mee te bouwen aan de toekomst van dit mooie bedrijf en verheugen ons op de samenwerking met de medewerkers in Limburg”.

Als gevolg van het overhevelen van de zeggenschap over MGL wijzigt ook de samenstelling van de Raad van Commissarissen. De door Concentra afgevaardigde commissarissen Robert Ceuppens (voorzitter) en Loek Radix keren niet meer terug in de RvC. Hun zetels worden op voordracht van Mediahuis ingenomen door Gert Ysebaert (CEO Mediahuis) en vertrekkend directeur Marc Vangeel (toekomstig CEO TMG). Leon Frissen, Joep de Jong en Luc Soete blijven aan als commissaris. Leon Frissen, oud-gouverneur van Limburg, is benoemd tot voorzitter.

www.mediahuis.be
www.bereiklimburg.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie