Mediahuis neemt Concentra Media Nederland over
19-10-2016 10:05:00 | Door: Marianna Beets | hits: 2779 | Tags:

Mediahuis zet zijn opmars op de Nederlandse markt voort. Het Belgische multimediabedrijf, sinds vorig jaar al eigenaar van NRC Media, neemt per 1 januari 2017 Concentra Media Nederland over. Tot dit concern behoort Media Groep Limburg (MGL), de uitgever van de grootste Nederlandse regionale dagbladencombinatie De Limburger/Limburgs Dagblad. Mediahuis wordt daarmee qua oplage de derde krantenuitgever van Nederland. In België is Mediahuis de grootste speler, met titels als De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en binnenkort ook Metro.

MGL werd in 2014 overgenomen door Concentra, dat samen met Corelio eigenaar is van Mediahuis. Beide aandeelhouders hebben de intentie bekendgemaakt om al hun media-activiteiten en deelparticipaties onder te brengen bij Mediahuis. Hierdoor verandert dus ook MGL van eigenaar.

Marc Vangeel, ceo Concentra Media Nederland: “MGL is een financieel gezond bedrijf met gedreven medewerkers en sterke mediamerken die scherp in de markt staan. Dat geldt ook voor A&C Media, met het merk 1lokaal toonaangevend op de huis-aan-huisbladenmarkt in Limburg. MGL/A&C en Mediahuis hebben de voorbije twee jaar al nauw samengewerkt, onder meer rond het optimaliseren van een aantal bedrijfsprocessen, het uitwisselen van journalistieke expertise en het opzetten van digitale innovaties. Het toevoegen van Concentra Media Nederland aan Mediahuis is voor alle partijen een goede zaak. Het blijft opereren als een zelfstandig bedrijf met een gezonde financiële basis en komt terecht in een innovatieve groep. Voor Mediahuis betekent de intrede van het Limburgse bedrijf een aanzienlijke versteviging van zijn marktpositie in Nederland.”

De mediawereld is in volle transformatie. Krachtenbundeling en nog meer inzetten op verschillende mediakanalen zijn noodzakelijk om de positie van Mediahuis als sterk mediabedrijf in Nederland en België verder uit te bouwen. Met het inkantelen van De Limburger, als grootste regionale en vijfde landelijke krant, illustreert Mediahuis zijn Nederlandse ambities.

Gert Ysebaert, ceo van Mediahuis: “We vergroten onze positie om een toonaangevende Belgisch-Nederlandse mediagroep te worden. De digitalisering heeft het nieuwsconsumptiepatroon grondig gewijzigd. De gebruiker wil altijd en overal én via verschillende platformen toegang hebben tot nieuws en informatie. Bovendien evolueert ook de vorm van het nieuws razendsnel. Zo beperken krantenredacties zich niet langer tot tekst en beeld, maar maken ze ook steeds meer gebruik van video om journalistieke meerwaarde te creëren. Mediahuis beschikt over een uitgebreide videoredactie en werkt in België vandaag al samen met SBS rond digitale video. We willen deze samenwerking in de toekomst nog versterken, onder meer via een win-winsituatie met een aantal Vlaamse regionale tv-zenders waarvan de exploitatie vanaf 2017 bij Mediahuis wordt ondergebracht.”

Mediahuis haalde in 2015 een omzet van 398 mio euro en een ebitda van 62 mio euro. In 2016 zullen vergelijkbare resultaten worden gerealiseerd. In de nieuwe Nederlands-Belgische structuur telt de groep ongeveer 2.000 medewerkers, een omzet van 530 mio euro en een ebitda van ongeveer 85 mio euro. Een derde van de omzet wordt in Nederland gerealiseerd. De verschillende nieuwsmerken van Mediahuis zullen goed zijn voor een dagelijkse verkochte oplage van ruim 900.000 kranten en een online bereik van 2 mio unieke digitale nieuwsconsumenten op dagbasis.

Corelio en Concentra zullen de intentie om hun media-activiteiten en -participaties onder te brengen bij Mediahuis eerstdaags aanmelden bij de bevoegde mededingingsautoriteiten. Inmiddels zijn de vakorganisaties geïnformeerd en is het inspraaktraject met de medezeggenschapsorganen van de betrokken bedrijven in Nederland opgestart.

www.mediahuis.be

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie