Mediamonitor 2019: weinig aanbieders in kranten- en televisiemarkt; veel geld vloeit weg naar Facebook en Google
12-06-2019 21:48:00 | Door: David de Jong | hits: 2438 | Tags:

Nog steeds beheersen drie aanbieders driekwart van de televisiemarkt en in de krantenmarkt beheersen Mediahuis en De Persgroep 89 procent. Dat zijn data uit 2017, waarbij de toezichthouder zich erover beklaagt dat het steeds moeilijker is gegevens te verkrijgen om vast te stellen hoe de concentraties precies in elkaar zitten door gebrek aan openbare informatie. Dit komt deels door overnames, maar anderzijds door het niet-beursgenoteerd zijn van bedrijven. Talpa Network, De Persgroep en Mediahuis zijn ondernemingen die geen beursrapportageplicht kennen, in tegenstelling tot RTL Group. Dit blijkt uit de Mediamonitor 2018 die het Commissariaat voor de Media heeft gepresenteerd samen met het Reuters Institute Digital News Report.

De digitale reclameomzet was volgens IAB in 2017 in Nederland 62 procent van de totale bestedingen. Vooral Facebook en Google zijn daarbij belangrijke spelers, waarbij IAB voor 2018 voorspelt dat meer dan de helft van alle mediabestedingen uitkomend op 1,974 miljard euro. Ondanks dalingen bij televisie, dalen deze volgens het Commissariaat minder sterk en maken deze een kwart uit van de totale advertentiemarkt. De mediatoezichthouder ziet met Google en Facebook twee internationale grootheden die in de vorm van online bestedingen veel geld weghalen uit onze wijk. Oftewel geld dat niet langer aan productie van Nederlandse content kan worden besteed. Het Commissariaat stelt daarbij dat Talpa Network middels haar manier van het werken met data mogelijk maakt op dezelfde manier als Google en Facebook te werken, waarmee Talpa als speler gelijkwaardig kan worden als Facebook en Google. Mediahuis en De Persgroep zouden daarbij nog achterlopen.

Het Commissariaat voor de Media heeft ten aanzien van Google en Facebook zorgen over hoe kwalitatief hoogwaardige Nederlandse content in het algemeen en nieuws in het bijzonder in de toekomst kan worden gefinancierd, zeker omdat bij jongeren het gebruik van traditionele media beduidend lager is.

Andere opvallende uitkomsten uit de Mediamonitor:

- Nederlanders maken zich weinig zorgen over nepnieuws, hebben veel vertrouwen in de nieuwsmerken en waarderen actualiteit en verdieping. In andere landen zijn deze zorgen wel toegenomen, met name in het Verenigd Koninkrijk (Brexit) en Frankrijk (gele hesjes).

- Gemiddeld gebruiken meer dan 8 van de 10 Nederlanders dagelijks nieuws. Bij jongeren is dat twee van de drie.

- Hoe ouder men is, hoe meer er een voorkeur is voor nieuws op televisie en via print (65 procent in de oudste groep en 26 procent in de jongste groep)

- Hoe jonger men is, hoe meer online en sociale media en blogs als voornaamste nieuwsmedium worden gebruikt.

- Nederlanders betalen (nog) niet voor onlinenieuws

- Nederland zit midden in de digitale transitie

Het volledige rapport is hier te raadplegen.

www.cvdm.nl
www.mediamonitor.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie