[Merken Top 40] ING hoogst scorende bank, ABN Amro en Rabobank volgen
19-12-2016 11:56:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4062 | Tags:

In de Merken Top 40 staan drie banken. Rabobank begon als hoogst scorende bank in de lijst maar is de laatste weken ingehaald door ING - deze week de nummer 10. ABN Amro staat er niet elke week in maar is nu weer terug en staat deze week op nummer 19, flink hoger dan de Rabobank (34).

Er zit verschil hoe de bankmerken worden gewaardeerd. ING scoort met 27 procent ruim boven het gemiddelde in de lijst (21%). Ook de Rabobank wordt met 23 procent goed gewaardeerd. ABN Amro is hier de achterblijver, met 18 procent scoren zij zelfs onder het gemiddelde.

Dan de bestedingen: ING en Rabobank gaan redelijk gelijk op, de laatste drie weken gaf ING meer uit, de weken daarvoor de Rabobank. ABN Amro besteedt sinds het bestaan van de Merken Top 40 gemiddeld het minste maar deze week juist meer.

De laatste bepalende factor in de Merken Top 40 is social. Hierbij kijken we naar het aantal mensen dat een online uiting van een merk heeft gezien. Het gemiddelde voor de lijst is tussen 10 en 15 miljoen contacten per week. Alle banken in de lijst scoren hoger maar ABN Amro is hier de winnaar. ABN Amro haalt een gemiddeld bereik van ruim 50 miljoen. Rabobank staat op 46 miljoen en ING rond de 42 miljoen.

Rabobank en ING zijn aan elkaar gewaagd, op dit moment is de bestedingsscore bij hen doorslaggevend. ABN Amro is op de weg terug en verslaat de Rabobank deze week door beter te scoren op zowel bestedingen als social.

Dat zijn de banken die de Top 40 hebben gehaald, waar laat SNS het liggen? De belangrijkste oorzaak is de lage waardering (10%) in combinatie met het lage social bereik: 3 miljoen. 

Deze week staat Samsung met stip op nummer 1 in de Merken Top 40. Supperstipnoteringen zijn er onder meer voor voor NS (3), Mercedes Benz (5) en Ziggo (7). Hoogste nieuwe binnenkomer is Google (16).

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van drie bronnen: marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz.  DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden op www.merkentop40.nl.

De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research BV (BR&R) die opdracht geeft tot de wekelijkse samenstelling van de lijst van 40 meest populaire merken.

www.merkentop40.nl

Lees ook:

[Merken Top 40] Albert Heijn, Jumbo en Lidl bezetten Top 3

 

 

 

 

 



Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie