[Merken Top 40] NPO, RTL, FOX en 538 sterkste mediamerken van het moment
30-01-2017 17:19:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2986 | Tags:

De Merken Top 40 meet iedere week van honderden merken de waardering, bestedingen en social buzz. Deze data wordt niet alleen gebruikt voor het samenstellen van de wekelijkse hitlijst maar ook als basis voor aanvullende analyses in de verschillende branches. Deze week kijken we naar mediamerken.

Er staan 4 mediamerken in de lijst: NPO is de hoogst genoteerde op nummer 18, afgelopen week nog nummer 27. RTL zakt van 19 naar 21. FOX klimt van 37 naar 27 en 538 stijgt van 38 naar 34.

Sky Radio en Q-Music stonden eerder wel genoteerd in de Merken Top 40 maar hebben deze week de lijst niet gehaald. Opvallend is dat Sanoma | SBS door geen enkel merk in de Merken Top 40 is vertegenwoordigd.

Merkwaardering wordt in de lijst alleen meegenomen op basis van de positieve en zeer positieve beoordelingen, voor alle merken in de lijst is dat gemiddeld 21 procent. De mediamerken doen het iets beter, hun gemiddelde merkwaardering is 23 procent. Daarbij staat NPO duidelijk aan de top met 34 procent, gevolgd door Radio 538 met 25 procent. RTL en Q-Music zitten op het branchegemiddelde; 23 procent. Sky Radio haalt 21 procent en FOX ligt hier ver achter, dat komt niet hoger dan 12 procent.

Met betrekking tot de uitgaven valt op dat de mediamerken geen big spenders zijn, al lopen de bestedingen wel uiteen. De NPO geeft het minste uit, RTL, Radio 538 en zeker FOX iets meer maar zij blijven allemaal nog onder het lijstgemiddelde. In de weken dat Sky Radio in de Merken Top 40 heeft gestaan, zat het boven de gemiddelde score op bestedingen. Ook Qmusic geeft meer dan gemiddeld uit maar ondanks dat halen ze de Top 40 deze week net niet.

De merken in de lijst zitten op het gebied van social op een gemiddeld aantal contacten van 10-15 miljoen per week. Hier zijn het RTL, NPO en FOX die er ver boven zitten, hun gemiddelde bereik lag de laatste weken rond de 50 miljoen of hoger. Radio 538 (5 miljoen), Sky Radio (2,5 miljoen) en Q-Music (1 miljoen) komen niet in de buurt.

Al een aantal weken staat Samsung op nummer 1 in de Merken Top 40. Elders in de top-5 wel veel dynamiek. Volkswagen staat met superstip op 3 (komt van 13), Cool Blue staat met superstip op 4 (komt van 30) en KPN staat met superstip op 5 (komt van 14).

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van 3 bronnen; marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden via de website www.merkentop40.nl.

Voor organisaties die meer willen weten biedt de Merken Top 40 extra inzichten in de vorm van losse analyses of een abonnement. Hiermee kunnen merken gericht bestedingen en social inzetten om hun positie te verstevigen of zelfs te stijgen in de lijst.

De Merken Top 40 is een initiatief van onder meer Stichting Top 40. De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research.

www.merkentop40.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie