[Merken Top 40] Philips voorbij Samsung, Sony en LG blijven achter
27-12-2016 09:19:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6399 | Tags:

Deze week aandacht voor consumentenelektronicamerken in de Merken Top 40. Samsung stond afgelopen week nog op nummer 1, deze week is Samsung gezakt naar nummer 18. Philips staat op nummer 15. Sony klimt van 36 naar 31. LG is de laatste weken afwezig in de Merken Top 40.

Samsung en Philips scoren goed op waardering. Bij een gemiddelde waardering in de lijst van zo'n 21 procent, scoren zij respectievelijk 32 en 33 procent. Sony (19%) en LG (15%) blijven achter.

Verder geeft zowel Sony als LG maar weinig uit, waarbij LG veruit het laagste scoort op de bestedingen. Samsung en Philips blijven ook hier aan elkaar gewaagd. Kijkend naar de afgelopen drie weken is het stuivertje wisselen: de eerste twee weken besteedde Samsung meer, de afgelopen week Philips.

Dan social. Voor de Merken Top 40 wordt daarbij gekeken naar het aantal mensen dat een online uiting van een merk heeft gezien (gemiddeld 10-15 miljoen). Samsung is hierin de absolute topper, dat had de afgelopen drie weken een gemiddeld weekbereik had van ruim 90 miljoen. Sony scoort met 40 miljoen beter dan Philips. Dat zit op hetzelfde niveau als LG, zij bereiken ieder 11 miljoen mensen per week.

LG scoort op alle variabelen lager maar met name op waardering en bestedingen blijven ze achter. Samsung wint het (zeker vorige week) vooral op social, in combinatie met een hoge waardering. De Live 360-campagne heeft zijn waarde wel bewezen. Philips is een stabiele subtopper maar Sony komt eraan.

Deze week staat Albert Heijjn op nummer 1, gevolgd door Jumbo en PostNL (met superstip). Ook superstipnoteringen voor onder meer Kruidvat (4), Coca-Cola (7) en McDonald's (8). Hoogste nieuwe binnekomer is de Nationale Postcodeloterij. Chanel komt nieuw binnen op nummer 19.

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van drie bronnen: marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz.  DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden op www.merkentop40.nl.

De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research, die opdracht geeft tot de wekelijkse samenstelling van de lijst van 40 meest populaire merken.

www.merkentop40.nl

Lees ook:

[Merken Top 40] ING hoogst scorende bank, ABN Amro en Rabobank volgen