Minister Arie Slob ziet geen reden voor verder onderzoek bestedingskortingen in advertentiemarkt
14-07-2020 16:22:00 | Door: David de Jong | hits: 6673 | Tags:

Arie Slob gaat geen verder onderzoek doen naar bonussen en kortingen die mediabureaus (achteraf) ontvangen van media-exploitanten op basis van gerealiseerde omzetvolumes in de advertentiemarkt. Dat heeft de verantwoordelijk minister mede namens Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische zaken en Klimaat, bekendgemaakt.

Slob zei de Tweede Kamer op 3 december 2018 toe onderzoek te doen naar de bestedingskortingen op vraag vanuit onder meer de Tweede Kamer, mede na signalen uit de markt. Daarna zijn er gesprekken gevoerd door en namens de minister met brancheorganisaties in de mediasector die actief zijn op de advertentiemarkt en de ACM (Autoriteit Consument en Markt).

De minister wijst er op dat One Media Sales (OMS) toezeggingen heeft gedaan na een onderzoek van de ACM over marktmacht in de radiosector. OMS, dat voor 90 procent in handen is van Talpa Network en voor 10 procent van RadioCorp, verzorgt voor onder meer de radiostations van Talpa Network en RadioCorp de verkoop van reclamezendtijd in de radiomarkt. OMS heeft de bestedingsaandeelkorting afgeschaft per 1 januari 2020.

De minister gaat er na deze casus vanuit dat marktpartijen zelf hun verantwoordelijkheid oppakken door (onderbouwde) signalen van eventuele problemen bij hem en de ACM onder de aandacht te brengen. Daarbij zal de ACM naar de signalen en eventuele handhavingsverzoeken kijken. Als er alsnog signalen uit de markt komen, en aan de hand daarvan aanvullende maatregelen nodig zijn, dan zal de minister samen met Keijzer kijken of er verdere vervolgstappen gezet kunnen worden.

www.rijksoverheid.nl



Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie