NOM Folder Monitor 2018: 52% wil folder
28-06-2018 10:58:07 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 4383 | Tags:

52 procent van de Nederlanders zou de papieren folder missen als deze niet meer zou verschijnen. 14 procent staat hier neutraal tegenover. Deze percentages blijven al vijf jaar op rij ongeveer gelijk. Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2018, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). 

Eelco Lulofs, voorzitter van DDMA Businessgroep Verspreidingen: "Dit is een belangrijk signaal. Nederlanders houden van de papieren folder. En wil je die niet ontvangen dan plak je een NEE-sticker. Een goed werkend systeem dat al sinds 1992  bestaat."

Overigens stijgt het aantal NEE-sticker plakkers nauwelijks.  Zo'n 3,2 miljoen Nederlanders (23%) krijgen geen papieren folders in de brievenbus tegenover 10,6 miljoen (77%) die ze wél ontvangt.

77 procent  van de lezers van papieren folders leest deze vooral om op de hoogte te zijn van aanbiedingen. Andere redenen zijn voor de ontspanning/leuk om te lezen (44%) en het opdoen van inspiratie (35%).  Eén op de drie mensen leest een digitale folder; dat zijn 4,6 miljoen Nederlanders. 24 procent van de Nederlanders bezoekt een verzamelwebsite. Dit percentage stijgt licht. Het aantal app-gebruikers neemt niet toe en blijft met 2,3 miljoen Nederlanders (17%) gelijk. De digitale folderlezers zijn vaker vrouw en zijn vaker verantwoordelijk binnen een huishouden voor de boodschappen. Online kun je op zondag al de aanbiedingen bekijken en dat geldt ook voor de folders die niet in het folderpakket zitten. De papieren folder wordt vooral in het weekend en op maandag gelezen.



Irena Petric, directeur van NOM: "De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn in de afgelopen vijf jaar bijzonder stabiel gebleken. Elk jaar worden er ook nieuwe vragen toegevoegd aan het onderzoek. Dit jaar zijn dat vragen over folders van niet-retailers." 

Uit de resultaten blijkt dat éénderde van de consumenten graag folders van (A)-merken bekijkt. Er verschijnt een nieuw type folder in het pakket naast de alom bekende folders van supermarktketens en andere winkelformules. Je moet dan denken aan loterijen, attractieparken en ook fabrikanten die nieuwe producten via de folder introduceren.

www.ddma.nl
www.gfk.com  


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie