NOM: bereik print gelijk, digitaal stijgt
17-08-2017 14:24:00 | Door: Katja Brokke | hits: 3049 | Tags:

Het printbereik van magazines is voor de tweede keer op rij stabiel gebleven en het digitale bereik is met 7 procent gestegen. Dit blijkt uit de rapportage NOM Mediamerken en de NOM Print en Doelgroepmonitor 2017-II die door NOM zijn gepubliceerd.

Met printmagazines worden 11,4 miljoen mensen bereikt. Dit is 80 procent van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Veel magazines behalen elke editie hoge lezersaantallen. De top 5 magazines met het grootste print bereik zijn Kampioen (4,8 miljoen), Libelle (1,6 miljoen), Donald Duck (1,4 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen).

Digitaal bereik

Naast de NOM Print en Doelgroep Monitor (NPDM 2017-II) publiceert NOM ook NOM Mediamerken 2017-II. Deze publicatie bevat gegevens over het gebruik van mediamerken. In de NOM Printmonitor zijn vragen opgenomen over het digitaal lezen van dagblad- en magazinemerken. Zo wordt inzicht verkregen in het totaal aantal lezers in de afgelopen 12 maanden, ongeacht het platform waarop men leest.

Uit NOM Mediamerken blijkt dat het digitaal bereik van magazinemerken ten opzichte van de vorige meting (2017-I) met 7 procent is gestegen. Het aandeel digitaal bereik (alle lezers die in de afgelopen 12 maanden digitaal hebben gelezen, kunnen ook print hebben gelezen) verschilt sterk per categorie. Bij de merken met een jonge doelgroep of mannelijke doelgroep is het aandeel digitaal over het algemeen het hoogst. Bij de auto- en motorbladen, opiniebladen en sportbladen ligt het aandeel digitaal rond de 30 tot 40 procent. Dit geldt ook voor enkele RTV-bladen. Bij de gossipmagazines en de vrouwenweekbladen is het aandeel digitaal het laagst (5-15%).

De top 5 magazines met het hoogste aandeel digitale lezers is: Beleggers Belangen (60%), New Scientist (51%), Radar+ (47%), TotaalTV (45%) en De Verwondering (44%).

Over het onderzoek

De NOM Printmonitor 2017-II bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode april 2016 tot en met maart 2017. In deze periode hebben 17.081 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.338.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

www.nommedia.nl
www.mma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie