NPO mag iets minder met online reclame
01-05-2019 15:11:20 | Door: David de Jong | hits: 4950 | Tags:

De NPO en de regionale en lokale publieke omroepen hebben met onmiddelijke ingang iets meer restricties opgelegd gekregen voor online reclame van het Commissariaat voor de Media. Dit is een gevolg van de uitwerking van de op 1 januari 2019 in werking getreden wetswijziging van de Mediawet. Het Commissariaat voor de Media stelt dat in het online aanbod van publieke media-instellingen aantoonbaar minder reclame mag voorkomen dan binnen vergelijkbaar media-aanbod van commerciële aanbieders. Links naar directe commerciele transacties en advertorials zijn verboden. Reclame moet heel duidelijk herkenbaar zijn in de online omgeving. Verder mogen de publieke omroepen zich ook op internet niet dienstbaar maken aan winst door derden.

In de toelichting van de beleidsregels wordt een aantal randvoorwaarden en parameters voor een vergelijkend onderzoek genoemd, die ervoor moeten zorgen dat een vergelijking van reclame binnen publiek en commercieel online media aanbod op een representatieve en objectieve wijze plaatsvindt. 

In de nieuwe beleidsregels is ook helder gemaakt dat het mediawettelijke reclameverbod voor medische behandelingen alleen betrekking heeft op medische behandelingen die uitsluitend op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn. Medicijnen en commerciele medische diensten zonder doktersvoorschift vrij verkrijgbaar zijn, mogen wel worden geadverteerd.

www.cvdm.nl
www.ster.nl
www.npo.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie