NRC-uitgever Mediahuis start platform Mindshakes
01-10-2015 16:25:00 | Door: Ton Boom | hits: 4066 | Tags:

Door Jeroen Mirck - MarketingTribune | Media. Mediahuis Nederland, eigenaar van onder meer NRC, lanceert een nieuw journalistiek platform: Mindshakes. De website wil naar eigen zeggen een kweekvijver voor jong talent zijn, met 'verhalen die je raken'. Daaronder vallen journalisten, filmmakers, tekstschrijvers, fotografen en illustrators.

De trekkers van Mindshakes zijn Sabrina Simons en Ward Wijndelts. Die laatste was eerder ook binnen NRC actief met nieuwe uitgeefconcepten. Lees op Mindshakes.com wat hen drijft:

"Wij richten onze blik op d sluipende of juist snelle veranderingen, op de plek waar het schuurt en verwarring veroorzaakt. Mindshakes vertelt verhalen die je meenemen naar nieuwe plekken en je dwingen om oude inzichten los te laten. (...) Bij beschrijven het debat over verandering niet, wij entameren het debat."

Sabrina Simons op NU.nl: "Om als mediamerk succesvol te zijn moet je meer doen dan aanwezig zijn in de timeline van je gebruikers; je moet ze recht in het hart raken met verhalen die ertoe doen. De tijd is rijp voor geëngageerde journalistiek waarbij wij een standpunt in durven te nemen; niet alleen via tekst, maar vooral ook via illustratie, beeld en video."

Voor de huisstijl van Mindshakes is ontwerper Stikstok ingeschakeld. Creatief communicatiebureau Kult&Ace dacht mee over de strategie en is verantwoordelijk voor de PR en het lanceringsevent.

NRC.next gaat concurreren met Volkskrant

Het Belgische krantenbedrijf Mediahuis nam begin dit jaar de titels NRC en NRC.next over. Sindsdien worden er veel veranderingen doorgevoerd. Zo is de redactie van beide NRC-titels geïntegreerd en lijkt NRC.next te worden opgewaardeerd tot een serieuze concurrent in de ochtend voor de Volkskrant.

Over de veranderingen bij NRC sprak politiek commentator Tom-Jan Meeus woensdagavond op Radio 1 bij Kunststof. In dat radio-interview vertelt hij dat NRC.next veel nadrukkelijker het laatste nieuws gaat plaatsen, terwijl het vroeger juist vooral nieuws uit het 'grote' NRC Handelsblad de volgende ochtend herplaatste.

www.nrcmedia.nl
www.mindshakes.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie