NRC ziet abonneebestand groeien in 2015
31-05-2016 07:34:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3438 | Tags:

Voor NRC was 2015 een jaar van innovatie en verandering. Dat blijkt uit het jaarverslag van NRC Media dat op 27 mei is gedeponeerd. Geïnspireerd door de dynamiek van de nieuwe eigenaar Mediahuis rolden directie en hoofdredactie de strategie die in 2013 werd gedefinieerd verder uit. Deze strategie rust op drie pijlers: NRC bouwt zijn digitale activiteiten uit, maar blijft investeren in papieren producten en wil het merk NRC verder vermarkten.

Het uitrollen van deze strategie was voor lezers en adverteerders het duidelijkst te merken in twee productinnovaties: een nieuwe nrc.next en de verniewing van nrc.nl, beide in gelanceerd in oktober.

NRC was toe aan een nieuwe site en de ambities waren hoog: de beste journalistieke site van Nederland maken, waarop we alle NRC journalistiek helder, toegankelijk en overzichtelijk kan worden gepresenteerd. Abonnees van papieren NRC-publicaties hebben gratis toegang. Niet-abonnees vinden intussen hun weg naar NRC via een digitaal abonnement.

Op 8 oktober verscheen de nieuwe versie van onze ochtendkrant nrc.next. Veel lezers hadden te kennen gegeven dat ze de innovativiteit, helderheid en creativiteit van nrc.next konden waarderen maar dat de dunne krant net te weinig aan de nieuwsbehoefte beantwoordde. Daarom werd besloten nrc.next uit te bouwen tot een complete ochtendkrant, dagelijks in twee katernen. Het eerste katern gidst de lezer in wat er echt speelt in Nederland en de wereld. Het tweede katern is een persoonlijk katern dat wil inspireren en betekenis wil geven aan het leven.

De twee productinnovaties gingen gepaard met een vernieuwing van de organisatie van de redactie. Vroeger werden NRC Handelsblad, nrc.next, nrc.nl, NRCQ en NRC De Week gemaakt door deelredacties die grotendeels van elkaar gescheiden waren. Nu is de gehele redactie verantwoordelijk voor de verschillende NRC-podia, op papier en digitaal. Het betekent vooral dat de krant niet langer een papieren en een digitale redactie heeft, maar dat alle journalistiek gemaakt wordt voor digitaal en papier.

NRC spande zich in 2015 in om lezers het juiste abonnement te bezorgen. Door klantbeleving in het bedrijf centraal te zetten, is de beklijving van lezers verbeterd. Daardoor was de abonnee uitstroom op het laagste punt van de afgelopen vijf jaar. De instroom van nieuwe lezers was ook de hoogste in de afgelopen vijf jaar. Het volume aan afgesloten nieuwe contracten is in 2015 meer dan verdubbeld (+130%) ten opzichte van 2014.

Waar de abonnementenaantallen in de eerste helft van het jaar nog onder druk stonden, merkten we een significante verbetering vanaf de zomer. NRC Handelsblad eindigde het jaar met 3000 abonnementen meer dan eind 2014. nrc.next slaagde erin om de daling te stoppen en eindigde met 2000 exemplaren meer.

Organisatorisch ging in 2015 veel aandacht uit naar de uitbouw van de advertentieafdeling. De commerciële boodschap naar adverteerders en mediabureaus is versterkt. NRC bereikt met haar podia de hoogste selectiviteit in de doelgroep hoogopgeleide, kapitaalkrachtige lezers.

Op financieel vlak kende het jaar 2015 verschillende gezichten. De omzet daalde met 3 procent naar 108,8 miljoen euro. Dit is het gevolg van lagere advertentie-inkomsten, een gemiddeld lagere stand van abonnementen en een verschuiving van abonnees naar digitale producten. Deze daling wordt meer dan goedgemaakt door lagere directe kosten. Dit heeft geresulteerd in een EBITDA van 18.2 miljoen euro.

www.nrcmedia.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie