Nederlander gebruikt apps meeste voor het weer
05-01-2017 00:20:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2394 | Tags:

Hoewel WhatsApp, Google Maps en YouTube onder Nederlanders verreweg de populairste apps zijn op hun smartphone of tablet, gebruiken de meeste mensen apps om het weer in de gaten te houden. Bij zes op de tien Nederlanders zijn weer-apps het populairst, nog meer dan de andere twee categorieën in de top 3: nieuws (56 procent) en financiën/bankieren (50 procent).

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Vostradamus onder ruim 1000 respondenten in opdracht van de redactie van frank.news.

De absolute koning onder de apps is nog altijd WhatsApp. Niet voor niets is WhatsAppen een werkwoord geworden. Slechts 5 procent van de Nederlanders gebruikt geen WhatsApp. De top 5 van apps die Nederlanders hebben geïnstalleerd ziet er als volgt uit:

1. WhatsApp (95 procent)

2. Google Maps (87 procent)

3. YouTube (86 procent)

4. Facebook (81 procent)

5. Messenger van Facebook (75 procent)

 
Gekeken naar categorieën blijkt het weer verreweg het populairst. Net als nieuws-apps en apps voor financiën/bankieren doen die het goed bij iedereen. Deze staan in alle categorieën in de top 3 van meest gebruikte apps. Ook games, social-apps en navigatie-apps zijn populair, maar daar zijn verschillen zichtbaar tussen man en vrouw.

Waar gamen toch vooral wordt gezien als een bezigheid voor jonge mannen, is het opvallend dat meer vrouwen dan mannen aangeven gebruik te maken van game-apps: 39 tegenover 44 procent. Blijkbaar lopen de heren minder warm voor app-versies als Candy Crush Saga en FarmVille, die wel veel vrouwelijke gebruikers hebben. Sport is daarentegen meer een mannending: 34 procent van de mannen geeft aan een sport-app te hebben en/of te gebruiken tegenover slechts 14 procent van de vrouwen. Gezondheid- en fitness-apps doen het juist weer veel beter onder de vrouwen: 22 procent heeft een dergelijke app tegenover 16 procent van de mannen.

De grootste irritaties van app-gebruikers zijn ook onderzocht. Bovenaan prijkt het vastlopen van apps. Vier op de tien Nederlanders ergeren zich daar aan. Op de tweede plaats van de irritatie top 5 komen advertenties die tijdens het gebruik van de app getoond worden (38 procent), gevolgd door apps die je verplichten in te loggen via social media (32 procent), apps die zonder noodzaak toegang vragen tot bijvoorbeeld je camera of contacten (30 procent) en apps die een te lange laadtijd hebben (26 procent).

www.frank.news


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie