Nederlands huishouden spendeert dit jaar 468 euro aan feestdagen
02-12-2016 13:05:27 | Door: Max Vlugt | hits: 4535 | Tags:

Van het kerstdiner tot aan de ballen in de boom: een Nederlands huishouden geeft gemiddeld €467,52 uit aan Kerstmis. Toch is dit bedrag aanzienlijk minder in vergelijking met buurland België (€596,18). De grootste kostenpost voor een Nederlands huishouden zijn de kerstcadeaus: meer dan de helft (52%) van het kerstbudget besteden huishoudens hieraan (€243,11). Belgen geven bijna €100,- meer uit aan kerstcadeaus (€339,23). Een logische verklaring hiervoor is dat in België Sinterklaas minder populair is en er met name cadeaus worden gekocht voor Kerst. Dit blijkt uit onderzoek van Centre for Retail Research Limited in opdracht van ActiePagina.nl.

Naast cadeaus wordt er gemiddeld €168,- gespendeerd aan eten en drinken, dat is meer dan een derde van het budget. Verder is er ook nog een kostenpost voor familiebezoeken tijdens de feestdagen (€41,61). Kerstversiering zoals de kerstboom, ballen, kaarsen en kersstukjes, zijn de sluitpost. Hieraan geven we gemiddeld €14,49 uit per huishouden.

Of het nou gaat om die gekke kersttrui of een gloednieuw paar sneakers: kleding en schoenen zijn favoriet onder de boom. Per persoon geeft de Nederlander gemiddeld €124,27 uit aan kerstcadeaus dit jaar. Meer dan een kwart (25,4%) van het cadeaugeld gaat op aan kleding en schoenen (€31,56), een vijfde (21,8%) wordt besteed aan speelgoed (€27,09) voor de kinderen en ook elektronica (€22,37), zoals een televisie, een mobiele telefoon of een camera, blijft populair (18%).

Net als vorig jaar geven Nederlanders per persoon het minste uit aan alcoholische kerstcadeaus (€5,34), opvallend is dat dit cadeau in populariteit stijgt. Nederlanders geven hier dit jaar ruim 10% meer aan uit. Naast alcoholische versnaperingen besteedt de Nederlander dit jaar meer geld aan boeken en entertainment (€9,07, +6% vs. 2015) en gift cards (€10,20, +4,4% vs. 2015). Dit in tegenstelling tot kleding en cosmetica, waaraan minder wordt uitgegeven ten opzichte van 2015.

Bij kersttradities horen traditiegetrouw ook de lange rijen bij de kassa. Toch blijkt de Nederlander hardleers: de meeste inkopen voor Sinterklaas worden op 5 december zelf nog gedaan, dan spenderen 3,7 miljoen Nederlanders naar verwachting €184 miljoen euro in de winkels. Voor Kerstmis worden nog steeds op vrijdag 23 en zaterdag 24 december de inkopen gedaan. 23 december is, na Sinterklaas, de drukste dag in de winkels. De verwachting is dat 2,5 miljoen Nederlanders op deze dag massaal kerstcadeaus inslaan en gezamenlijk een bedrag van 169 miljoen euro uitgeven. De dag erna, 24 december, geven Nederlanders nog eens 94 miljoen euro uit in de winkels.

Het grootste deel van de kerstaankopen doen Nederlanders nog steeds in fysieke winkels en supermarkten, maar een toenemend bedrag wordt online besteed. Dit jaar wordt 13% van de cadeaus online aangeschaft. Van deze online aankopen wordt bijna 40% gedaan via een smartphone of tablet.

www.actiepagina.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie