Nederlandse bureaus ontwerpen en bouwen open huis Nestlé in Zwitserland
02-06-2016 11:31:00 | Door: Dewi Smeenk | hits: 6762 | Tags:

Op de plek waar Henri Nestlé in 1866 zijn eerste fabriek stichtte, is de familie experience van ’s werelds grootste voedingsmiddelenconcern officieel geopend. Nest, zoals de experience heet, is ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan ontworpen door het Nederlandse experience design bureau Tinker imagineers. Nestlé zet voor het eerst haar deuren open voor een breed publiek en wil hiermee een eerlijke en betrokken dialoog voeren over waar het concern voor staat. Het open huis van 6.626 m2 ligt aan het Meer van Genève en heeft 45 miljoen euro gekost. 

Aan de scenografie van nest werkten ruim 100 Nederlandse ontwerpers, engineers en bouwers samen. Tinker betrok bij het miljoenenproject tal van andere creatieve bedrijven waaronder Bruns (engineering & productie) en Mansveld (AV- en lichttechniek). Op 2 juni wordt nest officieel geopend om vanaf 15 juni open te gaan voor bezoekers.

Concept

Nestlé heeft met een dagelijkse verkoop van 2 miljard producten een enorme maatschappelijke impact. Tegelijk krijgt het bedrijf regelmatig kritiek op haar maatschappelijke bijdrage. Daarmee was de tijd rijp om een eerlijke en inspirerende dialoog te voeren over waar het concern voor staat. 

Het grote idee achter nest was simpelweg om transparanter te worden en een eerlijke en betrokken dialoog aan te gaan, met aandacht voor de hoogtepunten, maar ook voor de lastige kwesties.

Erik Bär, partner/directeur Tinker imagineers: “Wij wilden absoluut geen 3D marketingbrochure maken. Daarom hebben we voorgesteld een open huis te ontwerpen. Nestlé stelt zich in deze bezoekersattractie voor het eerst open voor het grote publiek, toont echte mensen met hun dromen en visies, vertelt over de rijke geschiedenis, inclusief de moeilijkheden en missers, en agendeert de maatschappelijke uitdagingen op het gebied van voeding en gezondheid die ons allemaal aangaan.”

Interactief en persoonlijk

Bezoekers krijgen een interactieve en persoonlijke kijk achter de schermen. Ze gaan met de onderneming mee op reis door verleden, heden en toekomst. In vijf verschillende zones laat Nestlé haar diversiteit zien met als leidmotief ‘care, enjoy, improve & share’. 

Eyecatcher op het centrale atrium, Piazza, is een levensgrote boom met ruim 1.200 handgemaakte bloemen van diverse productverpakkingen. Fondations brengt bezoekers in een authentieke, getimede attractie terug naar de tijd van de oprichting in de 19e eeuw. Zeitgeist is gewijd aan 150 jaar historie en verbindt Nestlé’s producten, beelden en verhalen aan de iconische momenten in de wereldgeschiedenis. 

Het hedendaagse Forum maakt bezoekers op een interactieve manier bewust van de wereldvoedingskwesties en doet een appèl op de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Visions bestaat uit een spectaculaire wereld onder het glazen dak en symboliseert de toekomst. Bezoekers ervaren via games en een VR-experience de passie van de wetenschappers en hun creatieve innovaties. Voor kinderen is er een geheel eigen ontdekkingstocht door nest

www.nestle.nl
www.tinker.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie