Nederlandse e-sportsindustrie groeit hard
14-06-2017 13:28:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2554 | Tags:

PayPal maakt de resultaten van het jaarlijkse e-sportsonderzoek bekend. Het onderzoek is uitgevoerd door SuperData Research, waarbij recente gegevens over de online industrie van twaalf Europese markten zijn onderzocht.

Zweden heeft de hoogste e-sportsomzet, Nederland de best verwachte groeisnelheid in 2018

De populariteit van e-sports in heel Europa wordt gestimuleerd door de gemakkelijke toegang tot internet en vooral tot social media. Veel mensen denken dat e-sports het meest populair is in Oost-Azië, waar het grootste aantal internetgebruikers zijn. Europa is echter bezig met een inhaalslag wat betreft e-sports.

Uit het rapport blijkt dat de e-sportsindustrie in Europa snel groeit en dat de omzet in 2018 meer dan 345 miljoen dollar bedraagt. De vier leidende landen uit het onderzoek zijn Zweden (thuisland van een van de meest populaire e-sporters, YouTuber PewDiePie), Rusland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk – kijkend naar de omvang van hun e-sportsmarkt en het aantal kijkers. In Zweden was de omzet van e-sports in 2016 meer dan 40 miljoen dollar.

Volgens het onderzoek van SuperData, bedroeg de omzet in 2016 in Nederland, 7,8 miljoen dollar, met een jaarlijks groeitempo dat in 2017 op 27,5 procent is voorspeld. Na Polen is dit het beste groeipercentage van Europa. In 2018 is de verwachting dat Nederland een groei van 22 procent zal hebben, wat de best verwachte groeisnelheid is van alle onderzochte landen.

Jan-Willem Roest, General Manager van PayPal Benelux & Ierland: "E-sports is een groot sport- en entertainmentplatform voor veel mensen en ik ben blij dat PayPal een betaalmethode is voor miljoenen spelers wereldwijd. De Nederlandse e-sportsmarkt heeft ook veel potentie. In 2018 zal de omvang van het e-sportspubliek dicht bij de 1,4 miljoen Nederlanders liggen, wat duidelijk maakt dat we aan deze industrie bijzondere aandacht moeten besteden. Wij weten hoe belangrijk het is dat elke transactie naadloos verloopt, ongeacht of je een vliegticket koopt of een magisch zwaard. Precies om die reden ondersteunen we e-sporters met onze veilige en makkelijke manier van betalen."

Millennials 

Millennials zijn momenteel een van de grootste consumentengeneraties die op vele gebieden trends vormen, waaronder e-sports. Volgens SuperData wordt de digitale gamingindustrie bijna volledig gedomineerd door millennials. De twee grootste leeftijdsgroepen die geïnteresseerd zijn in e-sports zijn consumenten van 18-24 jaar en 25-34 jaar, deze groepen omvatten samen 62 procent van het Europese publiek. Slechts 10 procent van de e-sportsfans is 45 jaar of ouder.

E-sports is volgens het onderzoek voornamelijk populair onder mannen, in Europa is gemiddeld 84 procent van de e-sporters man. Zweden, Frankrijk, Groot-Brittannië en Polen hebben het grootste percentage vrouwelijke gebruikers: 24 procent, 22 procent, 22 procent en 19 procent. Het laagste vrouwenaandeel is in Israël, waar slechts 10 procent van de e-sporters vrouw is.

tila Yesildag, Senior eSports Manager, Wargaming EU: "E-sports is een van de meest intrigerende fenomenen van onze tijd geworden en het is goed om in het centrum hiervan te staan samen met PayPal, dat al vanaf het begin deel is van deze reis en uitstekende diensten biedt voor de fans."

SuperData Research heeft geconstateerd dat ongeveer 33 miljoen mensen in Noord-Amerika regelmatig e-sports kijken, waarbij 71 procent van de kijkers van de populaire e-sportskanalen tussen 18 en 34 jaar oud is.

In 2016 waren er in Nederland ruim 878.000 unieke e-sportskijkers. In 2018 groeit dit aantal naar verwachting naar bijna 1.370.000, waarmee het in slechts twee jaar tijd met meer dan de helft zou groeien (56%).

Methodologie

De SuperData e-sportsmarktstatistieken en publiekcijfers worden berekend met behulp van gegevens die rechtstreeks verzameld worden van e-sportsteams, streaming platforms, e-sports-merchandise transacties en consumentenstudies.

www.paypal.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie