Nederlandse hotels en contentmarketing: we willen wel, maar ja tijd, kennis
16-02-2017 10:45:00 | Door: Arjen Westra | hits: 3697 | Tags:

Nederlandse sterrenhotels maken nog weinig gebruik van contentmarketing. Gebrek aan tijd en kennis zijn veelal het grootste probleem. Dat zijn een paar conclusies uit een door online uitgeverij Ensanne.nl uitgevoerd onderzoek.

Het onderzoek vond afgelopen jaar plaats. 

Eén van de conclusies: slechts helft van de sterrenhotels contentmarketing toepast in hun dagelijkse operatie, daarvan heeft ook de helft nog maar een contentstrategie.

Met name de één- tot drie-sterrenhotels hebben aangegeven niet over genoeg mankracht en middelen te beschikken om contentmarketing op te pakken, dus blijven ze contentmarketing over het weekend tillen. De vier- en vijf-sterrenhotels hebben vaak meer mogelijkheden om zich op content kunnen focussen.

Om tot de resultaten te komen, gebruikte de uitgever online observatie, enquête en diepte-interviews. Zowel de één- tot vijf-sterrenhotels van grote ketens als hotels van zelfstandigen hebben deelgenomen aan het onderzoek.

Ondanks de jaarlijkse groei van hotelovernachtingen in Nederland (26 miljoen in 2016) hebben hoteliers veel uitdagingen.

De afhankelijkheid van online boekingswebsites en aanbod van Airbnb vormen voor zowel kleine zelfstandige hotels als grote ketens een bedreiging.

Contentmarketing is in het licht van die ontwikkeling een kans en een goede manier voor hotels om meer binding met de gast te krijgen, gastloyaliteit te vergroten en herhalingsbezoek te stimuleren. Het gaat dus om meer dan bereik alleen.

Nog een paar uitkomsten: Facebook wordt door 89 procent van de ondervraagde sterrenhotels gebruikt om content te delen en: foto’s worden door de hoteliers als meeste effectieve vorm van content gezien.

Ensanne.nl noemt het opvallend dat 95 procent van de sterrenhotels een voor mobiele telefoons en tablets geoptimaliseerde website heeft. Dit is sinds 2013 in opkomst en dat geeft aan dat de websites vernieuwd zijn in de afgelopen drie jaar.

Het inzetten van contentmarketing kan volgens Ensanne.nl voor een groot aantal hotels veel efficiënter. Gebrek aan tijd, kennis, input voor content en gebrek aan budget is voor de meeste hotels een drempel om met contentmarketing te starten of verder te gaan. De interesse voor content is wel groeiende: 57 procent van de ondervraagde hoteliers zegt in 2017 meer tijd en budget te willen besteden aan contentmarketing.

www.ensanne.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie