Nick Kalse (Outbrain): Waarom het Open Web adverteerders nieuw bereik en bereik op grote schaal geeft in 2020
12-02-2020 15:43:00 | Door: Pie Kamau | hits: 6814 | Tags:

Sociale media is onmisbaar voor het opbouwen van bewustzijn en verbinding met de doelgroep, het is altijd al een grote bron van bereik geweest voor adverteerders. Maar gezien de afname van het bereik en de proliferatie van nepnieuws in de afgelopen jaren, zijn merken op zoek naar aanvullende oplossingen die zowel hun imago behouden als het bereik van hun boodschappen vergroten.

Bovendien dragen veranderingen in het online consumentengedrag verder bij aan een afname van het gebruik van sociale netwerken naarmate andere activiteiten, zoals het bekijken van digitale video's, een groter deel van de tijd en aandacht van de consument in beslag nemen. In dit zich ontwikkelende ecosysteem is Native advertising op het internet, ooit gezien als een nichestrategie, snel gestegen tot een "must have" voor adverteerders die op zoek zijn naar extra bereik en kwalitatieve betrokkenheid bij hun publiek. 

 1.Bereik nieuwe doelgroepen

Of het nu gaat om de verandering van de algoritmen van Facebook of om de afnemende hoeveelheid tijd die op Facebook wordt doorgebracht (de gemiddelde tijd die op Facebook wordt doorgebracht zal dalen tot een nieuw dieptepunt van 33 minuten per dag, onder Amerikaanse volwassenen in 2020), de sociale impact is aanzienlijk afgenomen. In deze afgesloten omgeving is het bereik bijzonder kwetsbaar voor verandering.

Om deze verliezen te compenseren en om de valkuilen van het wedden op één paard te vermijden, zullen adverteerders native advertising buiten de sociale netwerken zien als een essentiële lange termijn oplossing om de consument te bereiken op het internet, een veel minder beperkend en vluchtig open ecosysteem.

 2. De opkomst van gebruikersgerichte, niet hinderlijke reclameformaten

Opdringerige reclameformaten irriteren de consument al geruime tijd (zelfs nog meer op mobiel!). Banners die het browsen verstoren, of video's die automatisch en met geluid worden getriggerd, verstoren, onderbreken en irriteren uiteindelijk de gebruiker die ze wilden bereiken, zozeer zelfs dat de gebruikers actie hebben ondernomen: Vandaag de dag schatten we dat 40% van de desktopgebruikers advertentie-blokkers heeft. Anderzijds leveren native formaten die de reclame naadloos integreren in de omgeving waarin ze worden geplaatst ervaringen van hoge kwaliteit die niet storend zijn.

Bij Outbrain bevinden we ons in een unieke positie waarin we publishers in staat stellen om de beste online ervaringen voor hun publiek te creëren, terwijl we merken een platform bieden om in contact te komen met hun klanten en betekenisvolle verbintenissen te creëren door middel van best in class storytelling. Dit is uiteindelijk wat Native betekent, het verbinden van de omgeving, de boodschap en de gebruikers door positieve en impactvolle gebruikerservaringen.

Voorspellingen rond de groei van Native (zowel Social als Non-Social) blijven optimistisch, dit is niet verrassend en zoals bij veel van de digitale reclametrends van de laatste 5 jaar, staat mobiel voorop, naast de nieuwe beste vriend “programmatic”. eMarketer voorspelt dat in 2020, 88,8% van de native ads in de VS meer mobiel zal worden, en dat  87,7% van native programmatisch zal worden aangekocht.

3. In trust we trust - het aureool effect op het internet

Terwijl de sociale platforms ofwel terughoudend zijn, ofwel niet in staat zijn om de kwaliteit van de omgeving waarin de boodschappen van de adverteerders verschijnen, te beheersen, worden de traditionele publishers geprezen als veel betrouwbaarder. Uit recent onderzoek van Outbrain en onafhankelijk onderzoeksbureau Lumen is gebleken dat consumenten sociale-media platforms beschouwen als een veel minder betrouwbare omgeving. In feite bleek uit de studie dat native advertenties die op premium nieuwssites worden getoond, vaker worden vertrouwd (+44%), aangeklikt (+21%) en leiden tot toekomstige aankopen (+24%) dan advertenties op sociale-media platforms.

Consumenten hebben de neiging om een advertentie te associëren met zijn 'omgeving', en voor marketeers die proberen om met hun klanten in contact te komen, is vertrouwen het meest waardevolle dat ze hebben. Premium publisher sites en referentiemedia hebben een zeer goede reputatie voor de kwaliteit en betrouwbaarheid van de door journalisten geproduceerde content, dus zonder risico voor de adverteerder.

Vertrouwen in combinatie met de omvang van het open internet maakt Native een no-brainer voor adverteerders in 2020. De meest succesvolle marketeers zullen echter een echte multikanaalsaanpak omarmen, hun mediamix diversifiëren en de hele dag door gepersonaliseerde boodschappen afleveren aan hun klanten via al hun geprefereerde platforms en apparaten, of hun klant nu in de zoek-, deel- of ontdekkingsmodus is.

Nick Kalse is the Managing Director at Outbrain, Netherlands.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie