Nico Kreis en Ambassadors maken film voor Nissan Global
26-10-2016 10:28:00 | Door: Katja Brokke | hits: 3794 | Tags:

De Duitse regisseur Nico Kreis en creative production studio Ambassadors hebben in opdracht van CityFilms en TBWA\RAAD Dubai de film Take no sides gemaakt voor de lancering van de Nissan Patrol 2017. Kreis is in 2015 door Shots genomineerd voor New Director of the Year en winnaar van een Young Lions Award.

In de film ziet de kijker twee rivaliserende partijen die zich opmaken voor een clash. Niet toevallig rijden beide groepen – de een uit de stad, de ander uit de woestijn – in de Nissan Patrol 2017. In Mad Max-achtige stijl komt het visuele geweld vervolgens tot een climax. De pay-off is: Take No Sides. Nissan Patrol 2017 #DESERTvsCITY. Ambassadors heeft de visual effects ontworpen.

Uitdagingen in de woestijn

Paul Sluimers, producer van Ambassadors: “Toen we voor het eerst werden benaderd om een commercial te maken voor Nissan, lagen er een paar ideeën waar we naar konden kijken. Samen met het bureau en Nico Kreis kwamen we tot het resultaat zoals het nu staat - een epische commercial, visueel krachtig en vol VFX. De strijd tussen woestijn en stad is de leidende draad, waar de Nissan Patrol al het terrein aan kan en geen partij kiest. Dat hebben we in mijn ogen bereikt.”

Elk project heeft zo zijn uitdagingen en zo ook deze. Draaien in de warmste tijd van het jaar in Dubai kan moeilijkheden met zich meebrengen, voor zowel de crew als het materiaal. Bijvoorbeeld toen de drones gedeeltelijk uitvielen om city plates te schieten hebben ze de knoop doorgehakt om een stad volledig in CG te ontwerpen.

Een zandstorm teweeg brengen in de woestijn is niet echt een optie, maar eentje ontwerpen in CG is ook geen makkelijke taak.

Mark van Berkel, Lead CG Artist: “Het maken van simulaties op grote schaal zoals bij deze film is erg uitdagend. Er is bijzonder veel rekenkracht en technisch vernuft nodig om voldoende creatieve vrijheid te waarborgen en een realistisch effect te creëren.Om een gigantische storm zo dramatisch mogelijk te visualiseren is er een combinatie van geduld, intuïtie en productie ervaring nodig om het totale beeld goed te krijgen in de strakke commerciële tijdschema’s.”

Niet alleen de stad, maar ook de auto zelf heeft een VFX touch gekregen. “Het creëren van de juiste reflecties is een kunst op zich en de klant kent de esthetiek van zo’n auto precies. Dat vormde zeker een uitdaging om volledige onderdelen in CG te ontwerpen. Dus we zijn bereid weddenschappen aan te nemen wie kan aangeven wat van de auto’s echt gedraaid is en wat door ons is nagebouwd.” 

Hitte

Leading Visual Effects Artist Sil Bulterman was samen met Mark van Berkel de VFX supervisors op set en adviseerde over het te verzamelen spectaculaire beeldmateriaal.

Bulterman: “Een groot deel van de film speelt zich af rond zonsondergang, dus heb ik samen met de D.O.P. Jan Mettler heel veel opnames gemaakt rond de shoot aan het begin en eind van de dag. Dat deden we met een speciaal soort ‘anamorfische’ lens, die ook de look van grote speelfilms als Star Trek en andere sci-fi films heeft bepaald. Bij 55 graden Celsius wordt het zand zo los, dat het moeilijk was om de auto’s goed te choreograferen en te filmen – zeker met een zware Russische film-arm op het dak. Maar het was absoluut alle moeite waard. De samenwerking en het vertrouwen van de regisseur zijn volgens mij goed terug te zien in het eindresultaat.”

De Breakdown:

Credits:
Agency: TBWA\RAAD Dubai | Agency Executive Producer: Rouba El Asmar | Excutive Creative Director: Fouad Abdelmalak | Creative Director: Manuel Borde | Art Director: Oswaldo Sa, Gabriel Gamma | Copy Writer: Alex Pineda, Guillermo Grossi | Production Company: City Films | Director: Nico Kreiss | Excutive Producer: Marc Hadife | Producer: Joyce Hadife | DOP: Jan Mettler | Post Production Company: Ambassadors | Post Producer: Paul Sluimers, Daphne Litjens | Grading: Brian Krijgsman | Off-line Editor: Oliver Don | Sound Studio: AOC Paris | Sound Designer: Maxime Singer | Music: Fabrice Smadja | Lead Visual Effect Artist: Stephen Pepper, Sil Bulterman | Composting: Jeremy Verf, Dennis van der Linden, Melissa van het Spijker, Peter van Rij | CG Supervisor: Will Jeffers | Lead CG Artist: Mark van Berkel, Will Jeffers | CG Artist: Jeroen Cloosterman, Jonathan Krijgsman, Nick Groeneveld, Tommy Jansen, Robin van As, Hendrick Kramer

www.ambassadors.studio

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie