OHRA introduceert Paarse Krokodil 2.0
16-04-2018 16:23:00 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 5752 | Tags:

Verzekeraar OHRA komt na veertien jaar met een opvolger van de Paarse Krokodil tv-commercial. De reclame met een tergend bureaucratische zwembadmedewerker die weigert een vergeten paarse opblaaskrokodil aan een jong meisje terug te geven, sloeg destijds in als een bom. Het werd de afgelopen jaren in het dagelijks taalgebruik symbool voor nutteloze en nodeloos ingewikkelde bureaucratie. Het resulteerde onder andere in een anti-bureaucratiewet die vernoemd werd naar de paarse krokodil, een plek in de Dikke Van Dale en een stortvloed aan boeken en artikelen. Sindsdien is de kracht van de metafoor nooit echt afgenomen; wel is de bureaucratie met de tijd mee-ontwikkeld. De vorm veranderde van mannetje naar systeem, van bellen naar computer en apps.

In de reclamespots van de verzekeraar is de paarse krokodil nooit helemaal weggeweest. De laatste jaren heeft deze steevast een verborgen gastrol.

Maurice Koopman, directeur bij OHRA: “OHRA heeft al jaren als missie om de Nederlander zijn verzekeringen goed en zonder gedoe te laten regelen. Dit doen we met eenvoudige en directe oplossingen onder de noemer Direct Geregeld. Bij OHRA voorkomen we moeilijke processen waar je digitaal op vastloopt. Dus geen ingewikkelde invulformulieren online, geen moeilijke teksten en niet opnieuw invullen van gegevens die we al van je weten. OHRA strijdt tegen deze nieuwe bureaucratie en daarom promoveren we de paarse krokodil van een bijrol naar wederom de hoofdrol.”

Paarse Krokodil 2.0

In de nieuwe OHRA-campagne maakt het bekende OHRA-stel kennis met dezelfde zwembadmedewerker van veertien jaar geleden. Hij is nog niets veranderd en moet niets hebben van handige features in de OHRA-app. Voorafgaand aan de nieuwe campagne zal de oude OHRA-spot weer worden uitgezonden op tv en social media, om ook jongeren bekend te maken met dit paarse fenomeen.

www.ohra.nl
www.deltalloyd.nl