Omzet Ster groeit met 11 procent in eerste halfjaar 2019
03-07-2019 19:05:00 | Door: David de Jong | hits: 5234 | Tags:

De omzet van de reclameverkooporganisatie op de NPO-zenders, Ster, is in de eerste helft van 2019 uitgekomen op 97 miljoen euro. Dat heeft de Ster bekendgemaakt. Daarmee zijn de inkomsten 11 procent hoger ten opzichte van het eerste halfjaar van 2018. Met voortzetting van deze omzetontwikkeling stevent Ster af op een afdracht van 182 miljoen in 2019. Dat is 32 miljoen meer dan de 150 miljoen die het ministerie van OC&W heeft begroot. Toch is de begrote afdracht ruim 5 miljoen minder dan in 2016 werd afgedragen.

Na een periode van vier jaar, waarin de afdracht daalde, zal er in 2019 sprake zijn van duidelijke groei, aldus de Ster. Volgens de reclamezendtijdorganisatie is er met de afdracht een stabiel patroon met logische pieken en dalen.
 
De pieken en dalen zijn het gevolg van de economische situatie en grote evenementen uitgezonden door de NOS in de even jaren. Doordat NPO 3FM luisteraars verloor en de Oranje-heren ontbraken op het EK- en WK-Voetbal van 2016 en 2018, vertoonde de afdracht sinds 2016 een neerwaartse lijn. Met de groeicijfers van 2019 stelt de Ster dat per direct die trend doorbroken zou zijn. Met topevenementen als het EK Voetbal, de Olympische Spelen en het Eurovisie Songfestival in Nederland, zal de groei naar verwachting zich in 2020 voortzetten.
 
De groei in 2019 komt na een jaar waarin Ster haar commercieel beleid heeft aangepast. Met een open en gelijk prijsniveau voor alle bedrijven zijn er veel nieuwe adverteerders bijgekomen, maar een aantal grote adverteerders heeft flink minder besteed in 2018.

Frank Volmer, algemeen directeur Ster: "Zoals we verwachtten, zien we in 2019 veel van die adverteerders weer terugkeren bij Ster, aangezien de programmering van de NPO kwaliteit en bereik biedt die bij andere partijen niet te realiseren is. Het is natuurlijk geweldig dat Ster zo goed presteert tegen achtergrond van de recente berichtgeving rondom de visiebrief van minister Arie Slob. Met enorme veerkracht laten we zien dat de Ster-inkomsten een substantiële bijdrage leveren aan de mediabegroting."

De groei heeft betrekking op zowel televisie, radio als online. 

www.ster.nl
www.npo.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie