[Onderzoek] Abovo Media: Emotie speelt belangrijke rol bij mediakeuze
01-02-2018 16:22:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2795 | Tags:

Om het gedrag in mediaconsumptie beter te kunnen begrijpen deed Abovo Media in samenwerking met DVJ Insights onderzoek naar beleving en frequentie van mediagebruik. Conclusie: emotie speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaald type media. De vraag is niet: waar bevindt de consument zich - online of offline -, maar: welke beleving ligt ten grondslag aan mediagebruik?

Live televisie wordt nog steeds als een activiteit gezien die samen wordt gedaan. Met het gezin samen op de zaterdagavond voor de buis. Terwijl de digitale varianten met name alleen gekeken worden. Live radio wordt gezien als gezellig. On demand radio daarentegen is vooral handig. Offline folders en papieren kranten bieden een moment van ontspanning, terwijl hun digitale variant als makkelijk wordt ervaren en om snel op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Zo spelen bij alle mediumtypen verschillende emoties een rol. Naast beleving is ook frequentie van mediagebruik onderzocht. Online kanalen groeien, maar ook traditionele media zijn nog springlevend. Zo kijkt 96 procent van Nederland regelmatig tv en 89 procent leest regelmatig een folder op papier.

De headlines:

  • Positieve waardering media over alle types

Over het algemeen worden alle mediatypen zeer positief gewaardeerd. Audiovisuele content wordt vooral leuk en makkelijk genoemd. Audio scoort met name op gezelligheid. De folder op aanbiedingen en kranten op makkelijk.

  • Jonge en oudere doelgroep verschillen het meest in mediagebruik

De jonge en oudere doelgroep verschillen het meest in gebruik van media on demand, korte online video's en uitgestelde audio content.

  • Audiovisuele content is koploper

97 procent van de Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar kijkt wel eens live of digitaal tv. De folder (zowel on- als offline) wordt gelezen door 95 procent van Nederland.

  • Live kijken en luisteren scoort

96 procent van de respondenten kijkt lineair tv. De digitale varianten liggen hier met 83 procent on demand, 83 procent uitgesteld en 86 procent korte video’s vrij dicht bij. Bij radio is dit verschil groter; 95 procent luistert live radio ten opzichte van 27 procent uitgesteld en 46 procent on demand.

  • Dagbladgebruik nog steeds populair

Kranten blijven populair, zowel online als op papier: de papieren versie wordt door 70 procent gelezen, de online variant door 61 procent. Folders doen het online goed (53%), maar nog altijd minder dan de offline versie (89%).

Niels Bruinsma, strategisch directeur van Abovo Media: "Wij hadden behoefte aan onderzoek naar mediagebruik en specifiek naar de beleving hiervan. Online en offline lopen steeds meer in elkaar over. We zien wel dat hier een andere beleving aan ten grondslag ligt. Juist deze beleving is voor ons belangrijk in de keuze voor mediumtype. Dit onderzoek helpt ons om in het veranderende medialandschap alle verschillende kanalen, technieken en mediumtypen nog effectiever te kunnen combineren."

Ralph Sluis, senior mediaconsultant van DVJ Insights: "In dit onderzoek gebruikten we kwalitatieve technieken zoals storytelling en vrije associaties, waarmee we naast de kwantitatieve cijfers ook de emotie en beleving bij mediaconsumptie konden meten. Waardevolle output die Abovo Media in staat stelt om een extra dimensie toe te voegen aan mediastrategieën."

www.abovomedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie