[Onderzoek] Bijna een derde van Black Friday aankopen via smartphone
28-11-2017 17:36:00 | Door: Ton Boom | hits: 1986 | Tags:

Ook dit jaar heeft Black Friday opnieuw voor een enorme e-commerce impuls gezorgd. Tot die conclusie komt affiliate marketingnetwerk Awin.

De verwachtingen van Black Friday waren voor dit jaar erg hoog, zo blijkt uit de verscheidene berichtgevingen die werden gewijd aan voorspellingen voor Black Friday 2017. Bovendien meldde onderzoeksbureau Motivaction onlangs dat de bekendheid van het fenomeen in een jaar tijd flink is toegenomen. Inmiddels is tweederde van de Nederlanders op de hoogte van het kortingenfestijn en was een op de vijf Nederlandse consumenten ook daadwerkelijk van plan op koopjesjacht te gaan.

Black Friday opnieuw records verbroken

Black Friday heeft de verwachtingen van het netwerk dan ook opnieuw overstegen; waar vorig jaar nog een nieuw record werd gevestigd met €117 miljoen aan sales omzet, werd deze dit jaar overtroffen met maar liefst €25 miljoen. De €142 miljoen omzet werd gegenereerd uit 1.3 miljoen publisher sales voor adverteerders die een affiliate programma draaien in het wereldwijde affiliate netwerk.

De jaar-op-jaar cijfers van Awin zijn hierdoor gestegen met 27%, een toename die illustreert dat het grootste retailevent van het westen nu ook in markten die voorheen resistent waren voor deze zwarte dag, vaste voet aan de grond heeft gekregen.

De top-3 in omzetstijging tijdens Black Friday van de landen waarin Awin opereert wordt aangevoerd door Zweden met een jaar-op-jaar stijging van +104%, gevolgd door Italië (+80%) en Frankrijk (+74%).

In de Verenigde Staten was wederom waar te nemen dat Black Friday nog altijd de transitie van in-store naar online event meemaakt, al is de vraag of Black Friday zijn online broertje Cyber Monday zal hebben verslagen. Toch, het netwerk zag het aantal sales in de VS via zijn affiliate programma’s bijna verdubbelen en de omzet stijgen met maar liefst 62%.

Het Verenigd Koninkrijk – waar shoppers al jaren flink meer uitgeven tijdens het Black Friday event dan in welke andere regio – beleefde dit jaar eveneens een toename in omzet en commissie uitbetaling, echter waren deze minder spectaculair dan voorgaande Black Friday edities.

Aanhoudende opmars van mobile

Een ander opvallend kenmerk van dit jaar is de aanhoudende opmars van de smartphone. Over het netwerk werd bijna een op de drie verkopen gemeten via handsets, wat betekent dat het aantal transacties meer dan een derde opliep. Tablets zijn opnieuw in salesaandeel geslonken en zakten met 50% naar een schamele 8%.

In het Verenigd Koninkrijk nam het aantal verkopen via de smartphone toe tot bijna 40%, met Zweden zeer nader in de achtervolging. De top-5 van best presterende markten per percentage transacties werd gecompleteerd door de Benelux, de VS en Italië.

Hoewel 21.00 uur het grootste volume in traffic toonde, kende het aantal sales via smartphones vooral een aanzienlijke stijging rond 09.00 uur ’s ochtends; het tijdstip waarop mensen onderweg waren naar hun werk en hun dag begonnen.

Aangezien veel mensen erna het internet afstruinen en onderzoek doen naar producten via de desktop op het werk - om vervolgens een later moment in de dag de aankoop(en) te voltooien - onderstreept niet alleen het belang van het tracken van consumenten op meerdere apparaten (cross-device), maar ook het herkennen dat verschillende publishers in staat zijn om shoppers aan te spreken op verschillende momenten van de dag.

Volgens Awin wordt deze bevinding ondersteund door de verschillende typen publishers actief in hun netwerk.

Awin Publisher manager Sang Bui: “Prijsvergelijkers, social media traffic en content websites waren goed voor 32,6% van de transacties op Black Friday. Dit cijfer stijgt zelfs naar 37,6% wanneer alleen de transacties via handsets worden overwogen en daalt naar 29,9% als we puur naar desktopaankopen kijken. Dit laat heel duidelijk zien hoe consumenten gedurende de dag met content omgaan op verschillende apparaten.”

Black Friday wereldwijd beschouwd als vast shopping fenomeen

De aard van Black Friday en de hoogte van de beschikbare kortingen betekent dat veel consumenten meer willen uitgeven dan ze normaal zouden doen. Het ontketende verlangen om iets te kopen heeft dan ook niet slechts invloed op het conversiepercentage, ook de gemiddelde waarde van het winkelmandje valt hoger uit; op Black Friday steeg dit met 6% op jaarbasis en meer dan bijna 20% vergeleken met het weekend ervoor.

Getuige dat affiliate netwerk Awin in bijna 200 landen Black Friday sales mat van steeds meer consumenten die een koopje zoeken op deze dag, heeft Black Friday zich nu wel echt gevestigd als een daadwerkelijk mondiaal fenomeen.

Over Awin

Awin, onderdeel van de Axel Springer groep, is een wereldwijd affiliate marketing netwerk. Met 15 kantoren wereldwijd, 900 werknemers, 100.000 actieve publishers en 6.000 adverteerders verbindt Awin klanten met merken in meer dan 180 landen. Actief in de retail-, telecom-, travel en finance branche, genereerde Awin het afgelopen boekjaar €6.2 biljoen aan omzet voor zijn adverteerders en €377 miljoen voor zijn publishers.

www.awin.com

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie