[Onderzoek] GfK: Smartphone steeds populairder, tablet boet in
25-01-2018 12:25:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2834 | Tags:

De smartphone wordt steeds veelzijdiger gebruikt. Er is een toename in het gebruik van diverse activiteiten terwijl deze zijn afgenomen op de tablet. Zo neemt het gebruik van internet, mail, social media, bankieren en het doen van online aankopen (licht) toe op de smartphone en neemt het af op de tablet.

Dit blijkt uit resultaten van het nieuwste GfK Trends in digitale media-onderzoek. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media.

De smartphone wordt daarnaast steeds vaker gebruikt voor nieuwe toepassingen, zoals het gebruik als mobiele toegangskaart (dit groeit van 13% in 2015 naar 21% in 2017). De variatie in gebruik op de tablet neemt veelal af, alleen het kijken van tv-programma’s en videofilmpjes nemen op beide apparaten toe. Televisiekijken op de smartphone neemt toe van 11 procent (2015) naar 17 procent (2017) en op de tablet van 30 procent (2015) naar 33 procent (2017). Voor het kijken van videofilmpjes geldt hetzelfde; dit nam op beide apparaten toe tot 41 procent.

Inmiddels is 88 procent van de Nederlanders in het bezit van een smartphone en 70 procent heeft een tablet. De SMART-TV vindt steeds meer een plek in het huishouden; 51 procent gebruikt deze wekelijks. Het SMART-TV-bezit is toegenomen tot 42 procent.

Liesbeth Nekkers, Head of Media Measurement bij GfK: "Mensen maken ook steeds meer gebruik van diverse apps op de SMART-TV. Hierdoor wordt het voor adverteerders steeds beter mogelijk om gerichte aanbiedingen te doen. Programmatic advertising via het televisiescherm zal dan ook een steeds belangrijkere rol krijgen." 

De social media stijgen in gebruik, alleenTwitter en Facebook stabiliseren. Facebook daalt wel onder de jongeren (13-17 jaar). Zowel Instagram- als Snapchat-gebruik blijft stijgen onder de 13-17-jarigen.

Ruim een kwart van de Nederlanders (27%) geeft aan een adblocker te gebruiken. Dit aandeel stijgt gestaag sinds 2015, toen het nog 23 procent betrof. Bijna een derde van de consumenten geeft aan in de toekomst adblockers te willen gaan gebruiken op de smartphone. Op de tablet is dit 20 procent.

Virtuele assistenten krijgen grip op de markt. 72 procent van de Nederlanders heeft er wel eens van gehoord. 59 procent kent er minstens één waarvan Siri de meest bekende is. Kijken we naar de Digital Home Assistent, dan ligt de bekendheid veel lager; 79 procent kan er geen noemen. Google Home wordt met 13 procent het meest genoemd.12 procent verwacht er binnen 5 jaar wel een te gaan gebruiken.

www.gfk.com/nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie