[Onderzoek] Grote invloed social media op boeken vakantie
16-07-2019 10:54:00 | Door: Katja Brokke | hits: 6050 | Tags:

Uit onderzoek van de Reputatiefabriek blijkt dat 57 procent van de vakantiebestemmingen is geboekt vanwege beelden die men heeft gezien op sociale media. Een derde geeft toe dat de doorslag van het boeken van een vakantie ook is gebaseerd op hoe leuk de foto’s het zullen doen op hun eigen Instagram. Het online onderzoek werd gehouden onder duizend respondenten.

Naast het feit dat vakantiebestemmingen worden geboekt vanwege de foto’s op social media, geeft 58 procent aan dat zij vakantietips op Facebook, Instagram en blogs meer vertrouwen dan suggesties van vrienden en familie. Daarnaast zegt 60 procent van de mensen hun vakantie-ervaringen tijdens de vakantie online te willen delen, bij millennials stijgt dit naar 97 procent. 29 procent zou een vakantiebestemming afwijzen als het niet mogelijk is om online te posten tijdens het verblijf (vanwege internetproblemen of blokkades).

Men is tegenwoordig dus druk bezig met het laten zien van hun vakantie-avonturen, maar het beeld dat wordt gecreëerd is niet altijd eerlijk. 45 procent van de respondenten geeft toe wel eens Instagramfoto’s te bewerken om de vakantie beter te laten lijken dan dat het was. 12 procent heeft wel eens oude vakantiefoto’s gepost tijdens een huidige vakantie en 11 procent zegt wel eens foto te hebben gemaakt van een accommodatie en gedaan alsof ze daar verbleven, terwijl dat niet het geval was. Ook heeft 7 procent wel eens gedaan nog op vakantie te zijn, terwijl zij alweer thuis waren.

Mensen roepen vaak even offline te willen gaan tijdens hun vakantie, maar toch vindt ruim driekwart van de respondenten het belangrijk om wifi te hebben tijdens een vakantieverblijf. Ook bij een verblijf in eigen land wat aangeeft dat er behoefte is aan meer internet dan alleen de mobiele databundel. 65 procent heeft tijdens een vakantie een poging gedaan tot een digital detox, maar 28 procent heeft dat ook daadwerkelijk volgehouden.

[Fotocredit: Katja Brokke]

www.reputatiefabriek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie