[Onderzoek] Havas Media: 92 procent van de Nederlandse mediamerken kan verdwijnen
10-06-2020 18:39:00 | Door: David de Jong | hits: 9782 | Tags:

92 procent van de Nederlandse mediamerken kan verdwijnen zonder dat Nederlandse consumenten ze missen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Havas Media heeft toegepast op 108 Nederlandse mediamerken. Het onderzoek onder de naam Meaningful Brands is uitgevoerd onder 10.900 representatieve 18 tot 65 jarigen. Welke 9 merken consumenten zouden missen bij het verdwijnen daarvan, wil Havas Media niet bekend maken.

De mediamerken zoals televisiezenders en radiostations zijn beoordeeld op de functionele- en emotionele merkvoordelen die de consument ervaart en samen de totaalbeleving vormen. Hiermee zijn zowel de krachten én verbeterpunten van de mediamerken in kaart gebracht.

De methodiek is gebaseerd op het tien jaar lopende, wereldwijde Havas Meaningful Brands-onderzoek onder elk jaar 350.000 respondenten in 22 product- en diensten categorieën, 31 markten en meer dan 1800 merken.

Op basis van tientallen functionele- en emotionele aspecten wordt hiermee de betekenis in kaart gebracht die consumenten ervaren bij mediamerken. Dit maakt niet alleen dat deze merken inzicht krijgen in waar hun kracht ligt én concrete aspecten waarop zij dienen te innoveren en communiceren, maar ook dat adverteerders hierdoor de juiste keuze kunnen maken op basis van geverifieerde voordelen van een mediamerk.

Thijs Muller, CEO van Havas Amsterdam: "We zijn altijd op zoek naar die heilige match tussen kanaal en merk. Vandaag, met het Meaningful Mediabrands onderzoek, zijn we een stap dichterbij gekomen. Ook weten we nu op exact welke aspecten mediamerken het hart meer zouden kunnen raken."

Onder de vaste gebruikers van mediamerken is de score dat 70 van de 108 mediamerken als onmisbaar gezien. 35 procent kan daarbij verdwijnen, volgens vaste gebruikers. Dat laatste heeft te maken met de relatief lage score die veel mediamerken hebben op emotioneel vlak.

Het onderzoek toont dat niet de functionele voordelen, zoals goede kwaliteit van content en een redelijke prijs, doorslaggevend zijn, maar dat emotionele voordelen zoals transparantie over activiteiten, het omarmen van diversiteit, ethisch verantwoord gedrag, het bijdragen aan een gelukkiger leven en het bieden van inspiratie zorgen voor betekenis.

Daarbij komt dat het belang van de emotionele eigenschappen van mediamerken per generatie toeneemt: waar 58 procent van de babyboomgeneratie verwacht dat merken meer betekenis zouden moeten bieden dan enkel het leveren van een dienst of service, is dit bij generatie Y 74 procent. Juist hierop schieten de Nederlandse mediamerken te kort.

www.havasmedia.com
www.meaningfulmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie