[Onderzoek] Meer dan 60 procent van millennials maakt zich zorgen over nepnieuws
24-04-2018 12:15:00 | Door: Katja Brokke | hits: 3694 | Tags:

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders maakt zich weleens zorgen over nepnieuws. Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Counter Content. Voor millennials is dat met 60 procent nog iets meer. Op de vraag hoe betrouwbaar een nieuwsbron is, scoren traditionele media, zoals tv, radio en de krant, veel beter dan social media. Het NOS Journaal en Annechien Steenhuizen zijn de meest betrouwbare brengers van nieuws. Bij kranten scoren het NRC en FD het hoogst, bij sociale media zijn dat LinkedIn en WhatsApp.

In het onderzoek komen verschillende experts aan het woordt. Denk aan journalist Rob Beemster en merkstrateeg Aljan de Boer. Han van der Horst, historicus en auteur van het boek Nepnieuws – een wereld van desinformatie zegt in zijn bijdrage onder andere: ”Bij alle analyses rondom nepnieuws wordt de intelligentie van de gewone man of vrouw vaak vergeten. Mensen laten zich niet zo gemakkelijk bedriegen, tenzij ze het zelf graag willen. De meerderheid is allang gewaarschuwd en dat is goed nieuws.”

Radio, tv en kranten meest betrouwbaar

Raymond Bresching, onderzoeksleider en partner bij communicatiebureau Counter Content: “Het onderzoek is voor ons een eerste inventarisatie van de impact van het fenomeen nepnieuws op de betrouwbaarheid van onder andere traditionele media en sociale media. In het onderzoek zien we dat veel Nederlanders kiezen voor traditionele media in hun nieuwsvoorziening. Ze geven ook aan deze veel meer te vertrouwen dan bijvoorbeeld social media.”



Afbeelding 1: traditionele media zoals radio, krant en tv scoren hoog. Vakmedia wordt door een klein deel genoemd, maar het hoogst gewaardeerd.

Afbeelding 2: meer dan 60 procent van millennials maakt zich zorgen over nepnieuws

 

NOS Journaal, Radar en Kassa

Van alle nieuws- en actualiteitenprogramma’s scoort het NOS Journaal het hoogst. Alleen consumentenprogramma Radar scoort nog hoger. Samen met Kassa vormen ze de top 3.

Afbeelding 3: consumentenprogramma’s en het Journaal scoren het hoogst

Naast dat het NOS Journaal als zeer betrouwbaar wordt gezien, geldt dit ook voor nieuwslezeres Annechien Steenhuizen, Marielle Tweebeke van Nieuwsuur en Twan Huijs, de nieuwe presentator van RTL Late Night.

Afbeelding 4: nieuwslezeres Annechien Steenhuizen is het meest betrouwbaar

LinkedIn en WhatsApp meest betrouwbare social kanalen

Ondanks dat social media als containerbegrip op betrouwbaarheid laag scoren, zijn er uitzonderingen. Professioneel netwerk LinkedIn en berichtendienst WhatsApp scoren goed, waarbij millennials LinkedIn zelfs een 7,4 geven. Facebook, de laatste tijd onder druk als verspreider van nepnieuws en om het gevoerde privacybeleid, scoort met een 5,6 een onvoldoende.

Afbeelding 5: WhatsApp en LinkedIn scoren hoog, Snapchat en Facebook laag

FD en NRC aan kop bij kranten

Het Financieele Dagblad en het NRC scoren het hoogst op betrouwbaarheid bij kranten. De Volkskrant maakt de top 3 compleet.


Afbeelding 6: FD en NRC meest betrouwbaar

Over het onderzoek

Bij dit onderzoek, dat in samenwerking met onderzoeksbureau CG Selecties is gedaan, zijn 570 mensen vanaf achttien jaar gevraagd naar hun mening over nepnieuws en de betrouwbaarheid van traditionele media, social media, social influencers, merken en politici.
Het hele onderzoek, waarin ook de betrouwbaarheid van radiostations, social influencers, merken en politici is meegenomen, is op www.mediaonderzoek2018.nl te downloaden.

www.countercontent.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie