[Onderzoek] Online bestedingen stijgen in eerste half jaar met 11 procent naar 11,8 miljard euro
21-09-2018 09:23:00 | Door: Marianna Beets | hits: 2871 | Tags:

Nederlandse consumenten hebben in het eerste half jaar van 2018 11 procent meer online besteed dan in de eerste helft van 2017. Dat resulteert in 11,8 miljard euro aan online bestedingen, verdeeld over 105 miljoen online aankopen.

In heel 2018 worden naar verwachting 230 miljoen online aankopen (+14 procent) gedaan voor een totaalbedrag van circa 25 miljard euro (+11 procent). Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Van alle bestedingen aan producten en diensten (binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor) wordt 25 procent online in het eerste half jaar van 2018 gedaan, tegenover 23 procent in HY1 2017. Van de 11,8 miljard euro aan online consumentenbestedingen is 6,7 miljard euro uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 14 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overige 5,1 miljard euro is besteed aan de online aankoop van diensten, zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. Dit is een stijging van 7 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2017.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Net als vorig jaar kent de detailhandel ook in 2018 weer een sterk eerste half jaar; het CBS meldt een groei van 3,8 procent in de eerste zes maanden van dit jaar. Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 66,2 miljard euro in de eerste zes maanden van 2018 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van 6,7 miljard euro aan productverkopen inmiddels 10,2 procent, tegenover 9,2 procent in HY1 2017.”

In de eerste zes maanden van 2018 laat de categorie Food/Nearfood met 39 procent de grootste groei zien qua online bestedingen.

Danny van den Burg, Retail Sales Lead bij GfK: “De categorie Food/Nearfood is nu al voor het derde opeenvolgende kwartaal de grootste groeier in termen van online bestedingen. Dit reflecteert met wat we zien in de markt: daar waar het online bestellen en vaak ook laten bezorgen van boodschappen een aantal jaren geleden nog in de kinderschoenen stond, krijgt online nu echt voet aan de grond.”

91 procent van de Nederlanders koopt online in HY1 2018

In het eerste half jaar van 2018 wordt binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor 8 procent van alle aankopen van producten en diensten online gedaan. Verder blijkt dat 91 procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder in deze periode weleens een online aankoop heeft gedaan, wat neerkomt op 12,8 miljoen online kopers. Van het totaalaantal online aankopen (105,6 miljoen) zijn er 82,2 miljoen toe te schrijven aan producten en 23,4 miljoen aan diensten. Het gemiddeld aantal online aankopen per koper neemt toe van 7,4 in HY1 2017 naar 8,2 in HY1 2018. Hierdoor blijft het gemiddeld online besteed bedrag per online koper verder toenemen: in de eerste zes maanden van 2017 was dat nog 857 euro, in het eerste half jaar van 2018 was dat 923 euro.

Belang smartphone in online aankopen blijft toenemen

De rol van de smartphone voor online kopers neemt zienderogen toe: inmiddels verloopt 12 procent van alle online bestedingen al via een smartphone. Als gevolg is het aandeel van laptops en desktops sinds 2016 teruggelopen van 82 tot 73 procent.

Van den Burg: “Deze ontwikkeling strookt met wat wij ook zien gebeuren in andere markten: shoppen gebeurt steeds vaker via diverse kanalen en devices en ook vindt de aankoop zelf, de ‘checkout’, vaker plaats via de smartphone. Dit komt mede omdat de mobiele betaalopties steeds gebruiksvriendelijker en veiliger worden, wat het online shopgemak ten goede komt.”

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor:

In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt de totale Nederlandse consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op continue consumenten datatracking, aangevuld met retailonderzoek en additioneel consumentenonderzoek onder netto 7.500 personen. Binnen de definitie van de totale onlinemarkt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. In het onderzoek zijn consumptieve uitgaven bij benzinestations en apotheken (voorgeschreven medicijnen) niet meegenomen. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Op basis van de vastgestelde marktsegmenten kan een onderscheid worden gemaakt in producten en diensten.

Alle B2C aankopen van producten en diensten worden meegenomen in de Thuiswinkel Markt Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

www.thuiswinkel.org    
www.gfk.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie