[Onderzoek] Smartphone belangrijkste recruitmenttrend
12-12-2017 10:57:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2978 | Tags:

Recruitment via social media is ook populairder dan ooit. 94 procent van de bedrijven maakt hier gebruik van in het recruitmentproces. Door de populariteit herkent de meerderheid van de organisaties (58%) de ontwikkeling van mobiel solliciteren. Meer dan de helft van de bedrijven (52%) wil het dan ook daadwerkelijk inzetten om talent te werven. Dit blijkt uit het jaarlijkse Social Media Recruitment Onderzoek van MrWork (een socialmedia-recruitmentspecialist) waaraan 233 bedrijven van verschillende omvang meededen*.

Naast mobiel solliciteren ziet 42 procent van de organisaties de candidate journey als een belangrijke trend in het recruitmentproces. Dit is de reis die een sollicitant aflegt van eerste contactmoment tot indiensttreding. Tevens worden live video (36%) en WhatsApp (32%) als trends genoemd. Alhoewel minder dan een derde van de bedrijven van plan is deze middelen in te zetten voor recruitment.

Snapchat en Instagram groeien snel

In het onderzoek van vorig jaar werden Snapchat en Instagram als grote recruitmentkansen voor 2017 benoemd. Dit jaar is het gebruik van Instagram voor recruitment dan ook met 11 procent gestegen. Voor 2018 ziet 44 procent Instagram als een recruitmenttrend. Tevens is de verwachting dat Snapchat de recruitmentmarkt gaat veroveren. Twee derde van de respondenten zegt dit socialmediakanaal in te willen zetten in de toekomst.

Mees van Velzen, oprichter en directeur van MrWork: “We zien dat recruitment zich steeds meer richting de grote socialmediakanalen verplaatst, waarbij een persoonlijke aanpak van essentieel belang is. Voor succes met socialmediarecruitment is het cruciaal om de doelgroep goed te leren kennen aan de hand van de candidate journey. Deze journey biedt inzichten in wie jouw ideale kandidaat is, waar hij zich begeeft en welk gedrag hij vertoont. Alleen met deze inzichten ben je als bedrijf in staat om de juiste boodschap naar de juiste doelgroep op het juiste moment te brengen. Zo kunnen bedrijven zelfs de meest schaarse doelgroepen bewegen tot sollicitatie.”

*De respondenten van het onderzoek zijn evenredig verdeeld over diverse functies die betrokken zijn bij het wervingsbeleid, zoals corporte recruiters, HR-adviseurs, HR-managers, HR-directors en recruitmentmanagers.

www.mrwork.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie