Online radio luisteren groeit in populariteit
22-06-2016 11:02:00 | Door: Marianna Beets | hits: 7190 | Tags:

Het komt steeds vaker voor: online naar de radio luisteren. In 2014 luisterde 44% van de Nederlanders online naar de radio en in 2015 is dit gestegen naar een maandbereik van 49%. Dit blijkt uit het jaarlijks online radio bereiksonderzoek dat MeMo² in opdracht van OMS en The Media Exchange heeft uitgevoerd.

Het online radio bereik kunnen we verdelen in drie categorieën: online FM radio (FM radiozenders online), online themazenders (The Media Exchange) en de muziekstreamingdiensten (Spotify, Apple Music etc.). Online FM wordt met een maandbereik van 37% het meest beluisterd door de Nederlanders van 18 jaar en ouder. Naar de muziekstreamingdiensten luistert 29% minstens één keer per maand en naar de online themazenders die aangesloten zijn bij The Media Exchange luistert 28% (ruim 3,6 miljoen Nederlanders). Dit samen zorgt ervoor dat bijna de helft van de Nederlanders maandelijks online naar de radio luistert.

Voor de stijging in populariteit van het online muziek luisteren is een eenvoudige verklaring. Als luisteraar heb je de mogelijkheid om zelf je favoriete zenders en/of muziek te kiezen en te beluisteren wanneer je dat zelf wilt. Door in te schakelen bij een specifieke online themazender luister je naar muziek in het genre waar je op dat moment zin in hebt.

Online radio biedt kansen: impact online radio campagnes groot
De groei van online radio biedt ook kansen voor de adverteerder. De online radioluisteraar is vaak jong, hoog opgeleid en verdient een hoger salaris in vergelijking met gemiddeld Nederland of de reguliere FM-luisteraar. Online radiozenders worden daarnaast ook intensiever beluisterd. Dit zien we onder andere in het hogere gebruik van  headphones door de online radioluisteraars ten opzichte van de reguliere FM-luisteraars. Ook de awareness is hoger voor de online radiocampagnes doordat de reclameblokken korter zijn dan bij de reguliere FM-zenders.

Uit diverse effectonderzoeken van verschillende adverteerders (KLM, Etos, Staatsloterij, Volkswagen) blijkt tevens dat online radio sterk van invloed is op de effectiviteit van de campagne. Een opvallend resultaat is dat de toevoeging van een online radiocampagne, naast de reguliere FM campagne, een gemiddelde stijging van 6% op de Top of Mind naamsbekendheid realiseert. Daarnaast blijkt dat de reclameherkenning na contact met de campagne op de online themazenders gemiddeld 15% hoger is.

De complete rapportage van het onderzoek met nog meer resultaten kan worden gedownload op de website van OMS.

Het onderzoek
Voor dit onderzoek zijn in januari 2.054 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd. De onderzoeksopzet en – uitvoering voor de bereiksmeting zijn opgezet conform de richtlijnen van Stichting NLO. De resultaten zijn gewogen naar de Gouden Standaard 2015 (MOA/CBS).

MeMo² is een onafhankelijk onderzoeks- en consultingbureau. MeMo² biedt een unieke combinatie van onderzoek, data science, benchmarking en business intelligence oplossingen om crossmedia investeringen inzichtelijk en transparant te maken.

OMS is de grootste salesorganisatie voor radio in Nederland. Door de kracht van onze vijf radiozenders: Radio 538, 100% NL, Sublime FM, SLAM!, Radio 10 en de digitale radiostations van The Media Exchange bereiken wij wekelijks ruim 6 miljoen luisteraars en zijn daarmee de marktleider binnen de radiomarkt. Het doel van OMS is om ervoor te zorgen dat iedere reclamecampagne effectiever wordt als audio advertising een onderdeel is van deze campagne. Onze motivatie hierbij is om iedere dag de klant centraal te stellen.

The Media Exchange is een onafhankelijk automated trading platform waarop adverteerders en bureaus reclame zendtijd kunnen inkopen van de online radiozenders van de 538 Groep, Sky Radio Group, Qmusic, Radio 10, SLAM!, 100% NL, RTL Lounge Radio, Arrow Caz, Soul Radio, Candlelight, Deep M, Brute Beats, 18 Hits, Gooisch Music en Layzer.

www.oms.fm  
www.memo2.nl      
www.themediaexchange.nl   

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie