PLUS groeit harder dan de markt in eerste halfjaar
04-07-2017 12:41:00 | Door: Arjen Westra | hits: 2235 | Tags:

PLUS kijkt terug op een succesvol eerste halfjaar. Voor het vierde jaar op rij groeit PLUS harder dan de markt. PLUS realiseerde over de eerste 26 weken van 2017 een consumentenomzet van ruim 1,2 miljard euro. Dit is een omzetgroei van 4,9 procent ten opzichte van 3,3 procent marktgroei (Nielsen).

Het marktaandeel steeg van 6,24 procent (eerste 25 weken 2016) naar 6,33 procent over de eerste 25 weken van 2017.

Jan Brouwer, algemeen directeur van PLUS: "We hebben een succesvol halfjaar achter de rug met goede omzetresultaten, maar ook met veel investeringen in de voorkant en de achterkant van de formule.

Door de goede resultaten van onze nieuwe formule, de ambitieuze plannen op het gebied van logistiek en de groei op het gebied van e-commerce kunnen we stellen dat we op koers liggen om onze ambitie waar te maken om de beste supermarkt van Nederland te worden."
 
In november 2016 opende de eerste PLUS supermarkt volgens de nieuwe formule: Briljant 2.0. Na deze winkel in Abcoude volgden in het eerste halfjaar van 2017 winkels in IJsselstein, Schoonhoven en Rotterdam. Later dit jaar opent de vijfde pilotwinkel.

Eind 2017 wordt de Briljant 2.0 formule geëvalueerd. De eerste resultaten van de pilotwinkels zijn boven verwachting, zowel in omzet als in consumentenwaardering.
 
Na een succesvolle pilot bij 30 PLUS supermarkten is de PLUS Express service nu beschikbaar bij 176 winkels. Klanten die bestellen via PLUS Express krijgen hun boodschappen twee uur na bestellen op hun adres.

Deze service, die uniek is in de Nederlandse foodretail, draagt bij aan de omnichannel strategie waarbij alles draait om het vervullen van de klantbehoefte op dat moment. Van de fysieke winkel, tot het ophalen van boodschappen bij één van de 210 ophaalpunten of het thuisbezorgen van de boodschappen op het door de klant gewenste moment. 
 
PLUS is voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland (Bron: GfK). Ook in het eerste halfjaar van 2017 zijn er forse stappen gezet in verdere verduurzaming.

Zo zijn de PLUS supermarkten een actieve Supporter van Schoon, geeft PLUS fors meer aandacht aan biologisch, helpt PLUS de consument bewuster kiezen met onder andere een suikermeter voor ontbijtgranen, is PLUS bezig met concept- en productontwikkeling voor bijvangst en slaan PLUS en Milieu Centraal de handen ineen tegen voedselverspilling.
 
PLUS is uitgeroepen tot Beste Wijnsupermarkt van Nederland (Bron: GfK). PLUS consumenten blijken met name de ruime keuze in het wijnassortiment te waarderen: de hoogste beoordelingen krijgt PLUS voor de wijnafdeling algemeen, het assortiment van de wijnafdeling en het aantal verschillende wijnen.

Daarnaast waarderen de PLUS klanten de deskundigheid van de medewerkers op het gebied van wijn. Een groot compliment voor de ruim 200 wijnadviseurs, die elke dag klaarstaan om de klant van advies te voorzien.  
     
In februari kondigde PLUS aan voornemens te zijn een nieuw centraal, volledig gemechaniseerd distributiecentrum in Tiel te gaan bouwen.

Ter voorbereiding hierop is een adviesaanvraag bij de Ondernemingsraad ingediend en is er in goed overleg met de vakbonden een sociaal plan opgesteld voor de medewerkers in de bestaande distributiecentra. Naar verwachting start de bouw begin 2018, waarna het nieuwe distributiecentrum in 2020 volledig operationeel zal zijn.  


www.plus.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie