[Persgroep case] Senseo verbetert perceptie en verkoop door samenwerking met de Persgroep
13-03-2015 11:06:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 14543 | Tags:

Koffie met de Krant; een klassiek moment in veel Nederlandse huishoudens. Dit goede kopje koffie hoeft echter niet duur te zijn. Om deze boodschap naar koffiedrinkend Nederland te sturen, koos Douwe Egberts voor een multimediale samenwerking met de Persgroep Nederland. Het resultaat was een verbeterde perceptie van Senseo én een stijging in verkoop.

Na een succesvolle start van Senseo wilde Douwe Egberts Masterblenders de huidige merkbeleving verbeteren en de verkoop van koffiepads-  en apparaten stimuleren. Het merkimago en de kwaliteitsperceptie van Senseo is vanaf de lancering hoog, echter de uitdaging is het behouden van deze status. Steeds meer éénkopsapparaten en koffiepad-aanbieders hebben de markt betreden, waardoor het voor Douwe Egberts belangrijk is de huidige marktpositie te behouden.


Het behouden of versterken van merkperceptie kan gerealiseerd worden als een onafhankelijke partij zich positief uitspreekt over het merk of product. In het geval van koffie is dit de jaarlijkse AD Koffietest, waarbij een onafhankelijk panel koffie in horeca test. Aangezien Senseo een product is voor huishoudens, organiseerde het AD in samenwerking met het Centrum voor Smaak een koffietest onder ‘intense koffie’ voor éénkopsapparaten. Uit deze blindtest werd Senseo Intense Black Nr. 8 gekozen als winnaar van vijf verschillende A-merken. Senseo werd daarbij zelfs uitgeroepen tot ‘Beste Koop’. Deze test werd weergegeven op drie redactionele pagina’s in de AD koffietest bijlage. Daarnaast plaatste Douwe Egberts om de koffietest heen advertenties met de claim ‘Beste Koop’. Op AD.nl werd de uitkomst van de test tevens gepubliceerd. Het label ‘Beste Koop’ werd ook ingezet bij tv-commercials van Senseo.


Op drie miljoen verpakkingen van Senseo werd een Krant Cadeau sticker geplaatst met ‘Winnaar AD Koffietest’. Bij aankoop van Senseo koffie ontving men twee weken een abonnement op een Persgroep titel (AD, de Volkskrant, Trouw of Het Parool) naar keuze. Hierdoor werd het ‘Koffie en Krant’ moment versterkt. Bijna 50 duizend gratis abonnementen zijn aangevraagd. De AD koffietest en de advertenties in de krant en online bereikten ruim 2,2 miljoen Nederlanders. Daarnaast is de merkperceptie van Senseo versterkt: een op de zes lezers denkt na de campagne positiever over Senseo. De geslaagde samenwerking met de Persgroep vormt een mooie start om Senseo als positief en sterk merk te positioneren.

De combinatie van sterke redactionele content en commerciële advertenties in het juiste umfeld laten in deze case zien dat het een positief effect heeft op zowel merkperceptie als op verkoop. De Persgroep Nederland is met het huidige merkenportfolio en gerichte bereik in staat dergelijke successen te bereiken. Voor meer informatie over mogelijkheden bij de Persgroep Nederland, kijk dan op www.persgroep.nl/cases of neem contact op met Andrea Huijssoon, manager MediaLab de Persgroep Nederland.

www.persgroep.nl/cases