Vijf mediabedrijven willen actie tegen grote techplatforms
06-07-2021 12:51:00 | Door: David de Jong | hits: 36405 | Tags:

De internationale techplatforms moeten aan dezelfde eisen gaan voldoen als Nederlandse bedrijven. Bovendien moet er meer ruimte komen voor samenwerking en gezamenlijke innovatie tussen de partijen in de Nederlandse mediasector. Die oproep doen RTL Nederland, DPG Media, Mediahuis, Talpa Network en de NPO in een brief aan informateur Mariëtte Hamer.

Volgens de ondertekenaars kan misbruik van marktmacht van buitenlandse (lees vooral Amerikaanse) techbedrijven worden voorkomen bij een level playing field. Overigens zijn alleen de NPO en Talpa Network in Nederlandse handen. Talpa Network zal na de geplande overname door RTL Group ook niet langer als Nederlands bedrijf te boek staan.

De vijf mediabedrijven die de brief ondertekenden, maken deel uit van sectorbrede overlegtafels die de gemeente Hilversum met Media Perspectives heeft opgezet in samenwerking met grote mediabedrijven. Deze overlegtafels staan los van de in 2019 door demissionair minister Arie Slob opgezette industrie-overleggen waar het al een tijd stil over is gebleven. De Hilversumse overlegtafels zijn opgezet om te overleggen, relevante infromatie uit te wisselen en eventuele samenwerkingen te onderzoeken. Televisieproducent Banijay (waar ook EndemolShine onder valt) en facilitair bedrijven NEP The Netherlands  en United/EMG die ook deelnemen aan de Hilversumse overlegtafels hebben de brief aan de informateur niet ondertekend. Televisieproducenten en facilitaire bedrijven leveren immers ook diensten aan de big techbedrijven.

De vijf partijen richten in hun brief de pijlen op Google (waaronder YouTube), Facebook, Netflix, Amazon, TikTok en anderen bedrijven. In de brief wordt gesproken over afromen via app-stores, het ondermijnen van journalistiek via Google News, advertentiedominantie bij Google en Facebook en het niet hebben van gelijkwaardige reclameregels als op televisie. De partijen vragen een stevige opstelling van Nederland in Europees verband om regelgeving aan te scherpen om een gelijkwaardig speelveld te creëren.

Ook vinden partijen dat er beperkingen in wetgeving bestaan in verband met de mededinging en monopolievorming die samenwerking op het vlak van innovatie en samenwerking in de weg staan. De vijf partijen vragen een aankomende regering die belemmeringen weg te nemen en ook in Europees verband die weg te nemen. De ACM, cq. De Europese Commissie dient overigens binnenkort nog een oordeel te vormen over de overname door RTL Group van Talpa Network die dit bij RTL Nederland zal onderbrengen, waarbij Talpa Network een minderheidsbelang krijgt en Talpa Network bij RTL Nederland wordt ondergebracht en zo één bedirjf wordt.

Ook vragen de partijen meer ruimte voor onderlinge samenwerking met steun van het kabinet. Bijvoorbeeld voor het samen ontwikkelen van reclametechnologie die onafhankelijk is van internationale partijen. Deze zogeheten buitencompetitieve samenwerking wordt door wet- en regelgeving bemoeilijkt. De mediabedrijven willen steun van het nog te vormen kabinet voor hun innovatieagenda. Ze zien dat de mondiale spelers veel grotere budgetten hebben voor technologische ontwikkeling. Door samen te werken op het gebied van innovatie, zeggen de mediabedrijven een gezond en concurrerend Nederlands medialandschap te garanderen. Steun van het kabinet is daarbij volgens de vijf mediabedrijven essentieel.

Martijn van Dam, lid van de Raad van Bestuur van de NPO: “We voelen steeds meer druk op de cruciale functie van media in onze democratie en cultuur. Door de dominantie van de grote techbedrijven is het speelveld ongelijk en oneerlijk geworden.”

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “Het is goed dat we als sector als geheel dit signaal afgeven. We ervaren tot nu toe onvoldoende gevoel van urgentie in de politiek als het gaat om de concurrentie van de grote buitenlandse partijen.”

www.dpgmedia.nl
www.dpgmediagroup.com
www.rtlnederland.nl
www.rtlgroup.com
www.talpanetwork.com
www.mediahuis.be
www.mediahuis.nl
www.npo.nl
www.mediaperspectives.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie