Receptel zet robot Pepper in
02-02-2017 09:37:34 | Door: Katja Brokke | hits: 4411 | Tags:

Een robot die gasten welkom heet, registreert en drankjes aanbiedt. Dat is binnenkort de realiteit bij hospitalityspecialist Receptel. Als eerste in Nederland verwelkomt het bedrijf een robot-host in het team. Robot Pepper is door ontwikkelaar Decos voorzien van een robot-host-app en wordt op dit moment getraind op het hoofdkantoor van USG People, de moederorganisatie van Receptel. Vanaf 1 mei 2017 gaat Pepper officieel aan de slag. 

Robots in Nederland zijn niet nieuw. Robotzeehond Paro wordt bijvoorbeeld in de zorg gebruikt om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan en techbedrijven lopen voorop als het gaat om gadgetrobots. Receptel is de eerste in Nederland die een robot inzet als volwaardige collega.

Rolijn Greve, General Manager van Receptel: “Het betekent niet dat Pepper de gastvrouwen en –heren van Receptel gaat vervangen. Gastvrijheid en klantbeleving hebben veel met gevoel te maken. Menselijk contact is daarbij onmisbaar. Het is de bedoeling dat Pepper het werk van de collega’s leuker en makkelijker maakt. Door bepaalde taken over te nemen, kunnen onze hosts zich volledig richten op het perfect ontvangen, welkom heten en begeleiden van de gast. Pepper draagt bij aan een warm welkom, al voordat de gast het gebouw binnenstapt. Stel dat een iemand uit Almere over twee uur een afspraak in Utrecht heeft, dan stuurt Pepper de gast alvast een berichtje met het adres, parkeerinformatie en eventuele files onderweg. Zo komt een bezoeker al met een goed gevoel aan. In de tijd die een gastvrouw of -heer normaal gesproken besteedt aan het aanmelden van een gast en het zoeken in een systeem, kan zij of hij zich nu helemaal met de gast bezighouden.”

Likeable

Greve: “Pepper is enorm likeable. De robot communiceert en speelt in op emotie. Dat maakt hem echt van toegevoegde waarde voor de hospitalitybranche. Wij hebben precies in kaart gebracht hoe een gastvrij ontvangstproces werkt en welke scenario’s er zijn. We laten Pepper alleen gesloten vragen stellen. Dus: ‘ik hoop dat u een goede reis heeft gehad?’, in plaats van ‘hoe was uw reis?’ Samen met engineers, specialisten en collega-hosts zijn we Pepper op dit moment aan het trainen.” Over vier maanden verwacht Greve het commercieel concept van de receptierobot aan te bieden op de markt. 

www.receptel.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie