Wegener dagbladen lanceren nieuw katern
26-05-2015 10:02:00 | Door: | hits: 1890 | Tags:

De 7 regionale kranten van Wegener, sinds kort eigendom van de Persgroep, zijn met ingang van vandaag vernieuwd: dikker (op werkdagen 56 tot 64 pagina’s), met een nieuw derde katern en op zaterdag met een magazine.

De kranten bieden daardoor meer ruimte voor nieuws, sport, economie en kennen nieuwe pagina's over cultuur en entertainment. Een opgefriste vormgeving moet met name in het regionale katern meer ruimte bieden aan meer nieuws; ook voor korte, lokale berichten. 

Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek van de Persgroep Nederland: "Toch is dit nog maar het begin. Want de grootste veranderingen moeten nog komen. Die bestaan uit een nieuwe journalistieke aanpak die toegankelijkere, verrassendere, menselijkere en dynamischere kranten, apps en websites moet opleveren. Daarvoor schakelen we over op een andere, nieuwe manier van journalistiek nadenken, werken en organiseren, waarvan het befaamde in/uit-systeem van de Persgroep de kern vormt. Dat gaan we de komende maanden invoeren op alle redacties."

De grootste verbetering voor de lezer van Tubantia, de Stentor, de Gelderlander, PZC, BN DeStem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad bestaat uit het toevoegen van een extra bijlage op dinsdag tot en met vrijdag: het & katern.

Van Gruijthuijsen: "Bericht het eerste katern over de wereld en de stand van het land, en het tweede over de regio, het nieuwe, derde katern gaat over wat lezers persoonlijk raakt. & heeft een optimistische toon en gaat over mensen en alledaagse dingen."

Het nieuwe & katern verschijnt van dinsdag tot en met vrijdag onder de titels Hart & Ziel, Geld & Goed, Uit & Thuis en Binnen & Buiten en telt elke dag 12 pagina's. Achterin het katern liggen de tv-pagina’s met achterop de weerpagina. 

Ook de zaterdagkrant zal er voortaan anders uitzien. Die zal vanaf de eerste pagina veel nadrukkelijker het weekendgevoel uitstralen. Het derde katern is die dag een sportkatern, toegevoegd wordt het nieuwe & Magazine. Het is grotendeels gebaseerd op het reeds bestaande AD Magazine, dat zich kenmerkt door persoonlijke verhalen en reportages over trends in de samenleving, stijlverhalen op het gebied van mode en interieur en elke week een interview met een bekende Nederlander. De introductie van deze vernieuwde kranten zal gepaard gaan met een grote marketingcampagne in de kranten, op radio, televisie en posters en via digitale kanalen.

 

www.wegener.nl
www.persgroep.nl

Lees ook het interview met Erik van Gruijthuijsen

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie