Remco Vroom over de lancering van virtual reality bril The Rift
15-06-2015 13:22:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6052 | Tags:

Door Remco VroomEen aantal jaar geleden leek het scenario van de film The Matrix nog complete fictie. Een scenario waarbij het mogelijk is om de digitale wereld in te stappen en waarbij die digitale wereld zo realistisch oogt en voelt dat het moeilijk wordt om fictie van realiteit te onderscheiden.

Inmiddels, slechts 16 jaar verder, is het dan zover... Oculus kondigt aan dat hun eerste Virtual Reality bril voor consumenten The Rift begin 2016 op de markt zal verschijnen. Voor die gene die nog niet zo begaan zijn met virtual reality zal ik proberen te beschrijven waarom dit nu zo een waanzinnige doorbraak is.

De Beleving 

‘The Rift’ is een lichtgewicht digitale bril met geïntegreerde hoofdtelefoon. Wanneer je deze bril op zet dan kun je als het ware een digitale omgeving waarnemen waardoor het bijvoorbeeld lijkt alsof je midden in een Walt Disney film staat. Je kunt dus letterlijk 360 graden om je heen kijken en die wereld waarnemen. Niet alleen linksom of rechtsom 

maar ook boven en beneden. Doordat het geluid wordt weergegeven als een soundscape hoor je geluiden om je heen. Als bijvoorbeeld Mickey Mouse rechts van je staat en tegen je spreekt dan hoor en zie je hem ook rechts van je staan. ‘The Rift’ komt met twee controllers die je wanneer je ze in je handen houdt ook worden opgemerkt door de bril. Dat betekent dat wanneer je door je handen voor je lichaam te bewegen iets wilt aanraken in de virtuele wereld, je handen dan ook virtueel in je bril te zien zijn. 

In welk opzicht is dit een doorbraak?

Naast dat dit een technische doorbraak is, is het ook de 'game changer' waar de entertainment industrie en de social media industrie op hebben gewacht. Sinds de developer sets van Oculus VR brillen op de markt kwamen realiseerden de meeste grote game developers en film producenten zich dat Virtual Reality letterlijk een nieuwe kwalitatieve belevingsdimensie toevoegt aan hun bestaande producten. De grote spelers zijn dan ook de afgelopen jaren flink bezig geweest om games en films te ontwikkelen die straks gebruik gaan maken van deze nieuwe manier van entertainment beleving. Waar nu nog de meeste blockbuster films worden doorvertaald naar xbox en playstation games zullen straks door de komst van Virtual Reality die twee zelfs met elkaar kunnen worden geïntegreerd. En dat betekend dat er weer een nieuwe commerciele industrie ontstaat. Misschien zitten we over een paar jaar wel in een Pathe bioscoop met in plaats van een 3D bril, een virtuele bril op en contollers in onze handen terwijl wij proberen te overleven in Jurassic Park 5! (Waarschijnlijk mag je dan alleen geen popcorn meer meenemen.)

Virtual Reality alleen thuis? 

Nee absoluut niet alleen thuis... maar juist ook in de trein of het vliegtuig. Want tijdens het reizen hebben we vaak wat tijd te overbruggen en de laatste film bekijken op een gigantisch 3D Imax theater scherm in plaats van op je tablet is wel een stuk leuker. Eigenlijk kan dit nu al want er zijn portable VR brillen te verkrijgen die je kunt koppelen aan je mobiele telefoon. En wat denk je van op school? Google lanceerde laatst een interessant project waarbij ze een lesprogramma en virtual reality brillen leveren aan scholen. Een klas ontvangt 20 VR brillen en een tablet waarmee de VR brillen tegelijkertijd kunnen worden aangestuurd. Zo kan een leraar de kinderen meenemen op een virtueel schoolreisje naar de middeleeuwen of naar 20 landen in 20 minuten om verschillende culturen te ontmoeten. 

Wat kunnen commerciële partijen hiermee?

Voordat je als commerciële partij / bedrijf hier serieus mee aan de slag gaat zul je natuurlijk eerst moeten onderzoeken waar de toegevoegde waarde ligt. Wat je momenteel ziet is dat de meeste bedrijven het inzetten op beurzen of evenementen om de beleving rondom de diensten die zij leveren tastbaar te maken. Ja ik weet het, dat klinkt gek want het is virtueel. Maar neem nu bijvoorbeeld een bestaand voorbeeld: het bedrijf Fortron doet de gevel reiniging van het WTC. Zij hebben een VR experience ontwikkeld waarmee je virtueel met hun medewerkers mee omhoog kan in de liftbak aan de buitenkant van het WTC. Zij zeggen hier het volgende over: "Erover vertellen is één, het daadwerkelijk kunnen laten zien, is pas echt een eyeopener. Helemaal als je onze vakmannen in actie ziet op het meer dan 100 meter hoge WTC-gebouw aan de Amsterdam Zuidas." 

Tot slot

Naast de hierboven genoemde voorbeelden zijn er tal van toepassingen te bedenken waarbij Virtual Reality een nieuwe toegevoegde waarde kan leveren in bijvoorbeeld de educatieve sector, de culturele sector, de medische sector, de bouw sector, de retail sector en ga zo maar door. Virtual Reality komt er vanaf volgend jaar echt aan voor het grote publiek en ik zou elk bedrijf adviseren om te werken aan het opbouwen van praktische kennis over dit nieuwe medium zodat ze straks ook kunnen inspelen op de vraag van hun klanten die ongetwijfeld gebruik zullen gaan maken van dit nieuwe medium. Ik ben zeer benieuwd wat deze virtuele wereld ons nog zal brengen in de toekomst. 

Remco Vroom
TABWORLD.co

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie